تامین پایدار برای توسعه پایدار

علي ملايي مديرعامل شرکت توسعه برق و انرژي اوکسين
0
867

توسعه همه صنایع در کشور مستلزم فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم از جمله برق است و در بسیاری از صنایع، برق نقشی کلیدی ایفا می‌کند. از این رو، همواره در کنار صنایع بزرگ، نیروگاه‌های تولید برق نیز فعالیت می‌کنند تا نیاز این صنایع به انرژی برطرف شود. منطقه ویژه خلیج فارس، به دلیل استقرار صنایع انرژی‌بَری همچون فولاد و آلومینیوم، نیازمند چندین نیروگاه است. علاوه بر این، توسعه صنایع به‌ویژه صنعت فولاد در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است که نیاز به انرژی برق را دوچندان می‌کند. برای بررسی وضعیت توزیع انرژی در منطقه ویژه خلیج فارس، با مدیرعامل شرکت توسعه برق و انرژی اوکسین به گفت‌وگو نشسته‌ایم. علی ملایی اعتقاد دارد که برنامه‌های توسعه‌ای استان هرمزگان و منطقه ویژه خلیج فارس موقعیت جذابی را برای سرمایه‌گذاران در بخش برق و انرژی فراهم خواهد آورد و توسعه صنعت برق در دستور کار این شرکت نیز قرار دارد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

در خصوص فعالیت شرکت توسعه برق اوکسین توضیحاتی بفرمایید.

شرکت توسعه برق و انرژی اوکسین یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر، مالک نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز در منطقه اقتصادی خلیج فارس است. واحد گازی نیروگاه از نوع V94.2 با ظرفیت نامی۱۶۰مگاوات است که در آذرماه سال ۱۳۹۷ و طی سفر استانی معاون‌اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. این واحد از آن زمان تاکنون برق مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس را از طریق اتصال به پست ۲۳۰ کیلوولت منطقه ویژه تامین می‌کند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس مطابق قرارداد خرید تضمینی برق (ECA) بین آن سازمان و شرکت توسعه برق و انرژی اوکسین، در حال حاضر خریدار برق تولیدی نیروگاه است. در واقع برقی که شرکت توسعه برق و انرژی اوکسین تولید می‌کند به نوعی در اختیار ایمیدرو قرار می‌گیرد و از این طریق، برق مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس تامین می‌شود.
در حال حاضر، نیروگاه برق اوکسین مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس در دست توسعه قرار دارد و به دنبال این هستیم که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم تا بخش بخار این نیروگاه نیز هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد تا به این ترتیب، نیروگاه گازی به یک نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل شود. همچنین قرار است هلدینگ برق و انرژی غدیر در جزیره قشم یک واحد نیروگاهی پانصد مگاواتی به بهره‌برداری برساند. بخش گازی این نیروگاه در اواخر تیرماه سال جاری توسط رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد؛ بخش بخار این نیروگاه نیز در دست توسعه قرار دارد. با راه‌اندازی این نیروگاه در استان هرمزگان، نیاز جزیره قشم به برق برطرف خواهد شد و این نیروگاه قادر خواهد بود برق مازاد بر مصرف را به برق منطقه‌ای استان هرمزگان، از جمله منطقه ویژه خلیج فارس، ارسال کند.

امکانات منطقه ویژه برای سرمایه‌گذاری به منظور تامین انرژی و برق مورد نیاز واحدهای صنعتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از رسالت‌های اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه برق و انرژی حضور فعال در مناطق مختلف و سرمایه‌گذاری در این زمینه است تا بتوانند برق مورد نیاز صنایع پرمصرف را تامین کنند. منطقه ویژه خلیج فارس نیز صنایع مختلفی دارد و برخی از صنایع بزرگ کشور در بخش فولاد، مس، سرب و روی در این منطقه واقع شده‌اند. در واقع به صنایع یادشده «صنایع انرژی‌بَر» اطلاق می‌شود و با توجه به مصرف بسیار بالای برق آن‌ها، منطقه ویژه خلیج فارس یکی از بهترین مکان‌های ممکن برای احداث واحدهای نیروگاهی به شمار می‌رود. از این رو، هدف شرکت توسعه برق و انرژی اوکسین تامین برق مناسب و پایدار برای صنایع انرژی‌بَر در منطقه ویژه است. برای تحقق این هدف، زیرساخت‌های منطقه ویژه از اهمیت فراوانی برخوردارند. وجود زیرساخت‌های مناسب نظیر تامین آب و گاز و زمین مناسب برای استقرار صنایع مختلف و همچنین در نظر گرفتن معافیت‌های گوناگون نظیر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بسیار مناسب و تاثیرگذار بوده است.

برقی که شرکت توسعه برق و انرژی اوکسین تولید می‌کند به نوعی در اختیار ایمیدرو قرار می‌گیرد و از این طریق، برق مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج‌فارس تامین می‌شود

برای بهینه‌سازی مصرف انرژی چه اقداماتی کرده‌اید؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات نیروگاه‌های گازی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی است. از این رو، قصد داریم نیروگاه برق اوکسین را از گازی به سیکل ترکیبی تغییر دهیم؛ عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی آغاز خواهد شد. به این ترتیب، با ثابت ماندن مصرف سوخت و افزایش راندمان نیروگاه، ضمن تولید برق بیشتر، صرفه‌جویی بسیاری در مصرف انرژی حاصل می‌شود.
در حال حاضر، ظرفیت تولید برق نیروگاه اوکسیـن حدود ۱۶۰ مگـاوات اسـت و با راه‌اندازی بخش بخار آن، ظرفیت تولید برق به ۲۳۵ مگاوات خواهد رسید. همچنین راندمان نیروگاه از حدود ۳۳ درصد به ۴۸ درصد افزایش خواهد یافت.

برنامه این شرکت برای توسعه برق‌رسانی با محوریت منطقه ویژه خلیج فارس چیست؟

همان‌طور که بیان شد، احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، که افزایش ظرفیت تولید برق و راندمان نیروگاه را در پی دارد، طرحی توسعه‌ای در شرکت محسوب می‌شود.
گفتنی است که طی چند سال آینده و با توسعه صنایع فولاد و آلومینیوم مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس، شاهد شکوفایی صنعتی در این منطقه خواهیم بود. علاوه بر این، توسعه بندرها نیز در دستور کار مقامات استانی قرار دارد که برای آن برق نسبتا زیادی مورد نیاز خواهد بود. طبیعتا هم‌اکنون ظرفیت خالی زیادی وجود دارد و با توسعه استان، نیاز بیشتری به برق احساس خواهد شد. به همین دلیل، استان هرمزگان با محوریت منطقه ویژه خلیج فارس می‌تواند یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در توسعه برق و انرژی باشد. با عنایت به این موارد و با توجه به نیاز روزافزون به انرژی الکتریکی در استان هرمزگان و به‌خصوص صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر (هلدینگ) دو پروژه دیگر احداث نیروگاه در این منطقه را در دستور کار دارد که در مجموع بالغ بر یک هزار و ۴۰۰مگاوات به ظرفیت تولید برق منطقه و استان افزوده خواهد کرد. در حال حاضر، به رغم وضعیت اقتصادی دشوار و تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه کشور، بخشی از اقدامات دوره پیشبرد این نیروگاه‌ها مانند دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط، تملک زمین و… انجام شده است. به امید خدا، با بهبود شرایط اقتصادی، عملیات اجرایی این نیروگاه‌ها نیز با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.