تجلی فرهنگ سیرجان در «گلگهر ۲۰۳۰»

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی
0
855

معادن نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می‌کنند، تا جایی که توسعه معادن به منزله شاخصه‌ای از توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود. ایران در این ثروت خدادادی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برخوردار است. البته برخی از مناطق کشور پتانسیل بیشتری در توسعه معادن دارند که می‌توان به استان کرمان، مهد معادن کشور، اشاره کرد. در همین زمینه، خبرنگار فصلنامه «گوهر سیرجان» گفت‌وگویی با نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی کرده است تا نقش و تاثیر شرکت گل‌گهر در توسعه اقتصادی و فرهنگی شهر سیرجان را از دیدگاه ایشان بررسی کند. به اعتقاد شهباز حسن‌پور، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود در زمینه اکتشاف، استخراج و تولید محصولات معدنی، امکان رسیدن به قله‌های توسعه صنعت فولاد در کشور و خاورمیانه را دارد و از آنجایی که بزرگ‌‌ترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور است، با داشتن برنامه بلنـد‌مدت، می‌توانـد تا سال ۲۰۳۰  نماد توسعـه معدنی ـ فرهنگی ایران در میان شرکت‌های بزرگ جهان باشد. در ادامه، متن کامل گفت‌‌وگو را می‌خوانید.

توسعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر چه مزایایی برای شهر سیرجان و نیز کشور دارد؟

با توجه به حجم وسیع سرمایه‌گذاری‌ و طرح‌های توسعه‌ای، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانسته است نقش بسیار مهمی در اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد در استان کرمان و شهرستان سیرجان ایفا کند. گفتنی است که میزان اشتغال در منطقه گل‌گهر از مرز ۲۰ هزار نفر نیز گذشته که این امر نشان‌دهنده پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شرکت گل‌گهر است. با توجه به اهداف بلند‌مدت مدیران توسعه‌محور شرکت گل‌گهر برای رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۳۰، طرح‌های توسعه‌ای با استراتژی‌های مشخصی تعریف شده‌اند و از آنجا که مهم‌ترین گام برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای هر منطقه تکمیل و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم است، توجه همه‌جانبه به این موارد و اقدامات اساسی برای استفاده بلند‌مدت از زیرساخت‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و رشد آن شرکت شود. در همین راستا، گل‌گهر با دارا بودن زیر‌ساخت‌های لازم از جمله حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، توانسته است گام بلندی در اهداف توسعه‌ای خود بردارد. علاوه بر این، مجموعه گل‌گهر ظرفیت کافی برای پرچم‌دار بودن بخش صنعت و معدن کشور را دارد. بنابراین چشم‌انداز این منطقه و همچنین شهرستان سیرجان حکایت از رخدادهای اقتصادی درخشانی دارد که در آینده نزدیک متبلور خواهند شد. از دیگر عوامل درخشندگی سیرجان، شهری در دل کویر، وجود معادن و کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی سنگ‌آهن و فولاد گل‌گهر است.

به نظر جناب‌عالی، توسعه گل‌گهر تا چه اندازه در توسعه فرهنگی سیرجان تاثیرگذار است؟

توجه به فرهنگ یک کشور ضروری است؛ زیرا در شرایط بحرانی، فرهنگ مانع از آن می‎شود که بحران اقتصادی منجر به بحران اجتماعی شود. بر این اساس، همراه با توسعه اقتصادی و اجتماعی، به توسعه فرهنگی نیز باید اهتمام ویژه‌ای داشت. شرکت گل‌گهر توانسته است با توجه ویژه به بخش فرهنگی، گامی بلند در توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه گل‌گهر بردارد. بخش فرهنگی عضوی جدایی‌ناپذیر از هر سازمان صنعتی و معدنی است. سیاست‌گذاری کلان مدیران مجموعه در راستای افزایش تولید، توسعه، افزایش بهره‌وری و مهم‌تر از همه، به حداقل رساندن مشکلات رفاهی و اجتماعی و اجرای کامل مسئولیت اجتماعی این شرکت در قبال مردم سیرجان قابل تحسین است. با عملکرد مثبت شرکت گل‎گهر در دو سال گذشته و حمایت بیشتر از کارآفرینان در بخش فرهنگی، این شرکت توانسته است تعامل بسیار خوبی بین معدن و فرهنگ ایجاد کند. در نتیجه، در سیرجان، معدن با فرهنگ آمیخته شده است و باید استراتژی «گل‌گهر ۲۰۳۰» به گونه‌ای باشد که همواره توسعه معدن به همراه توسعه فرهنگی سیرجان مد نظر قرار گیرد.

مسئولیت اجتماعی پل ارتباطی دوطرفه‌ای میان جامعه و یک بنگاه اقتصادی است. در این زمینه، گل‌گهر سرآمد شرکت‌های معدنی کشور محسوب می‌شود؛ زیرا توجه به مسئولیت اجتماعی در گل‌گهر به یک فرهنگ سازمانی تبدیل شده است

عملکرد گل‌گهر در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در انجام مسئولیت اجتماعی باید با هم رقابت داشته باشند تا امتیاز اجتماعی کسب کنند. شرکت‌هایی که بیشتر به این مسئله می‌پردازند معمولاجزو شرکت‌‍‌های سودآور و موفق به حساب می‌آیند؛ زیرا امتیاز اجتماعی آن‌ها در این امر، به صورت غیرمستقیم از کاهش سود آن‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع مسئولیت اجتماعی پل ارتباطی دوطرفه‌ای میان جامعه و یک بنگاه اقتصادی است. در این زمینه، گل‌گهر سرآمد شرکت‌های معدنی کشور محسوب می‌شود؛ زیرا توجه به مسئولیت اجتماعی در گل‌گهر به یک فرهنگ سازمانی تبدیل شده است. در چند سال گذشته، این مجموعه پروژه‌های متعددی را در راستای توسعه و تکمیل زیرساخت شهری و بهبود معیشت مردم در دستور کار خود قرار داده است که همچنان با نظارت و جدیت دنبال می‌شوند. این شرکت در راستای انجام این مسئولیت و بهبود کیفیت زندگی مردم سیرجان، با اجرای پروژه‌های زیرساختی‌ای مانند انتقال آب خلیج فارس که عظیم‌ترین پروژه در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و ساخت بیمارستان فاطمه‌‌الزهرا و ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی در سیرجان، توانسته است در راستای رفاه شهروندان گام‌های بلندی بردارد. این شرکت توجه ویژه‌ای به محیط زیست منطقه دارد و با ایجاد کمربند سبز از گل‌گهر تا سیرجان و احداث شبکه فاضلاب شهری و تاسیس شرکت فاضلاب شهری، دِین خود را به شهر ادا کرده است.
گفتنی است که گل‌گهر مشارکت در احداث راه‌آهن سیرجان ـ کرمان، ساخت مجموعه ورزشی گل‌گهر و مصلا‌، درخت‌کاری در پنج هزار هکتار‌، ساخت ۲۵۰ واحد مسکونی، کمک به کمیته امداد، حمایت از نخبگان استان، بازسازی سینما و خانه‌های تاریخی، بهسازی مرکز نگهداری معلولان و مشارکت در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مراسم مختلف را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است.

پیش‌بینی‌تان از وضعیت ده سال آینده گل‌گهر چیست؟

معدن یک ثروت خدادادی است و از آنجا که استان کرمان قطب معدنی کشور به شمار می‌رود، سهم قابل‌توجهی از اقتصاد کشور دارد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که اقتصاد معدنی باید جایگزین اقتصاد نفتی شود، تمام مسئولان و مقامات ارشد کشور باید تلاش کنند تا با همدلی و تعامل و بدون نظر گرفتن منفعت شخصی، معادن بزرگ کشور را توسعه‌محور سازند. در این میان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از جمله شرکت‌های موفق و سرآمد در میان شرکت‌های معدنی توسعه‌محور کشور محسوب می‌شود. این شرکت تا امروز، با سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای، توانسته است برای بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند و پشتیبان واحدهای بزرگ فولادی کشور محسوب شود. گل‌گهر، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی کشور، با داشتن استراتژی و برنامه توسعه‌ای در ده سال آینده، می‌تواند در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی خاورمیانه و دنیا قرار گیرد و برای رسیدن به آن جایگاه، باید اکتشاف، استخراج و تولید را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. بنده گل‌گهر را در ده سال آینده مایه غرور و سربلندی کشور می‌دانم و تردیدی نیست که با عملکرد درخشان مدیران ارشد این شرکت در دو سال گذشته، با داشتن برنامه میان‌مدت و بلند‌مدت، گلگهر در ده سال آینده به قطب معدنی خاور‌‌میانه تبدیل خواهد شد.