حامی منطقـه‌ویـــژه خلیج‌فارس هستیم

فریدون همتی استاندار هرمزگان
0
827

استان هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس از موقعیت استراتژیکی برخوردار است و پتانسیل‌های متعددی دارد. همین و‌یژگی‌ها جایگاه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را نیز ویژه کرده است. با فریدون همتی، استاندار هرمزگان به گفت‌وگو نشسته‌ایم و نظر وی را درباره عملکرد این منطقه جویا شده‌ایم. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما احداث منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در استان هرمزگان و شهر بندرعباس، چه امتیازاتی را برای این منطقه به‌همراه داشته است؟

هرمزگان موقعیتی استراتژیک در سطح ملی و منطقه‌ای دارد. موقعیت حساس جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد، همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، نزدیکی به تنگه استراتژیک هرمز، وجود منابع عظیم نفت فلات قاره در دل خلیج فارس، ذخایر قابل توجهی از انواع آبزیان، استقرار زیربناها، صنایع و بنادر بزرگ، پالایشگاه‌های نفت و گاز و جزیره‌های مهم، اهمیتی استراتژیک در سطح ملی و منطقه‌ای برای این استان ایجاد کرده است که می‌تواند مرکز بازرگانی و تجارت خارجی ایران باشد. وجود معادن سنگ‌های تزئینی، معادن کرومیت، منگنز، خاک سرخ، گچ، نمک، سنگ آهن، میادین گازی گورزین، سرخون، سلخ، سورو، گشو جنوبی، میادین نفتی سری، سلمان، رسالت، رشادت، اهمیت استراتژیک استان با وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و وجود ۱۴ جزیره، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و منابع معدنی با ارزش اقتصادی بالا، همجواری با منطقه پارس جنوبی و قابلیت استفاده از این موقعیت برای توسعه صنایع بزرگ، برخورداری از مزیت نسبی به دلیل وجود تاسیسات بندری و حمل‌ونقل دریایی، همراه با امکانات حمل هوایی، ریلی و زمینی برای ایجاد مرکز توسعه بازرگانی خارجی، استقرار مجموعه‌ای از صنایع بزرگ و زیرساخت‌های مهم مانند صنایع فولاد، آلومینیوم، کشتی‌سازی، سیمان، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، از دیگر ظرفیت‌های استان هرمزگان هستند.
با توجه به مطالعات بین‌المللی و پتانسیل‌های یاد شده، این منطقه یکی از بهترین مناطق کشور برای سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع مادر (فولاد و آلومینیوم) است. وجود زیرساخت، نزدیکی به معادن کشور، نیروهای متخصص و انرژی ارزان، معافیت‌های گمرکی و عوارض، امکان صادرات، ترانزیت و ترانشیپ و صدور مجدد کالا در ۶ منطقه ویژه استان هرمزگان، از جمله ویژگی‌های این استان هستند.
از طرفی جایگاه مناطق ویژه در تحقق سیاست‌های کلی کشور از جمله: تقویت مزیت‌های رقابتی، توسعه صنایع انرژی، مصرفی، تبدیلی، تکمیلی، زنجیره‌های پایین‌دستی و بالادستی، گسترش تولیدات، صادرات و استفاده از علوم و فنون و فناوری‌های نوین نیز است.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از مناطق برتر کشور در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم و روی به‌شمار می‌‌آید. اهدافی که برای این منطقه تعریف شده این منطقه را به قطب فولاد کشور با ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن، قطب تولید آلومینیوم، مرکز تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی، قطب انرژی، قطب صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تبدیل کرده است.

عملکرد این منطقه ویژه را در توسعه بندرعباس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طرح احداث منطقه ویژه خلیج فارس در سال ۷۶ مصوب شد. در حال حاضر، ۵ هزار هکتار زمین به آن اختصاص داده شده است. تاکنون ۴ کارخانه فولادسازی، کارخانه آلومینیوم، آب‌شیرین‌کن، نیروگاه، گندله‌سازی و … در این منطقه مستقر شده‌اند. حدود ۱۲ هزار شغل در این منطقه ایجاد شده و ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد نفتی و معدنی آن، سالانه ۲۷ میلیون تن برآورد می‌شود. صادرات غیر نفتی این منطقه نیز حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است. همه این موارد زمینه‌ساز توسعه اقتصادی مردم هستند و عملکرد خوبی را برای منطقه رقم زده‌اند.

اهدافی که برای این منطقه تعریف شده این منطقه را به قطب فولاد کشور با ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن، قطب تولید آلومینیوم، مرکز تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی، قطب انرژی، قطب صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تبدیل کرده است

وجود چنین مناطقی چه نقشی در جذب سرمایه به این استان دارد؟

اولویت مناطق ویژه، فراهم آوردن زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و هدایت آن‌ها در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی و صنایع انرژی‌بر، بانکرینگ و همچنین طراحی مهندسی ساخت و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی مانند زیرساخت‌ها، خطوط ریلی، پایانه‌های دریایی، نیروگاه، شبکه‌های توزیع، خطوط ارتباطی و اصطلاح و تقویت نهاده‌های پشتیبان‌کننده در توسعه کارآفرینی، بهبود و گسترش سیستم‌های اطلاع‌رسانی و گسترش تولیدات صادرات‌گرا در چارچوب سیاست‌های کلان، استفاده از فنون و علوم فناوری نوین در زمینه‌های انرژی و صنایع است. بر همین اساس و با همین تفکر، تاکنون در این منطقه حدود ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب شده و برنامه‌ریزی لازم برای ۲۰ میلیارد دلار تدوین شده است.

ارزیابی شما از عملکرد توسعه اقتصادی این منطقه در سال‌های اخیر چیست؟

این منطقه خوشبختانه عملکرد خوبی داشته و تاکنون ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن انجام گرفته است. در زمینه اشتغالزایی نیز بیشتر از پیش‌بینی موفق بوده است. در حوزه صادرات غیر نفتی نیز عملکرد مطلوبی داشته و به‌طور کلی موجبات توسعه اقتصادی در استان به‌ویژه شهر بندرعباس را فراهم آورده است.

استانداری هرمزگان چه اقداماتی را برای کمک به توسعه هرچه بیشتر این منطقه انجام داده و اجرای چه کارهایی را برای آینده در دستورکار دارد؟

استانداری هرمزگان تاکنون از هیچ‌گونه همکاری با منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس فروگذار نبوده و بعد از این نیز با توجه به نقش و جایگاه این منطقه و دیگر مناطق ویژه، حمایت‌های خود را به‌صورت مداوم انجام خواهد داد. این همکاری‌ها عبارتند‌از: تخصیص زمین مناسب، همکاری و هماهنگی برای تامین مواد اولیه سرمایه‌گذاری، همکاری درباره رفع مشکلات سرمایه‌گذاران از طریق کارگروه‌های استان، پیگیری‌های حقوقی، کمک به توسعه اراضی پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی، همکاری جهت تامین گاز مورد نیاز صنایع منطقه ویژه از طریق خط انتقال ۳۰ اینچ، پیگیری جهت رفع مشکلات سند واگذاری و رفع تداخل اراضی.
استانداری و مجموعه مدیریتی استان، آمادگی لازم را برای همکاری در تمام زمینه‌ها در طرح‌های توسعه‌ای منطقه، جذب سرمایه‌گذار، ارائه تسهیلات و اجرای طرح‌های جدید دارد. همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته برای استان هرمزگان، هدف‌گذاری لازم برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ را دارد که در همین راستا تکمیل و توسعه زنجیره فولاد از جمله این برنامه‌هاست.