خرید داخلی اولویت ماست

مینا اقتداریان رئیس برنامه ریزی خرید
0
1457

صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع مادر شناخته می‌شود؛ به‌طوری که سرانه مصرف این فلز در هر کشوری به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی صنعتی بودن آن استفاده می‌شود. اما ضرورت نخست در مسیر تولید فولاد، تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز   است. واحد خرید شرکت فولاد خوزستان اولویت خود را برای تامین روی  بازار داخلی متمرکز کرده است و تنها زمانی سراغ نمونه وارداتی می‌رویم  نمونه مشابه داخلی وجود ندارد یا استفاده از نمونه وارداتی، مزیت رقابتی چشمگیری داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به الکترودهای گرافیتی، ترانس‌ها، برخی کمپرسورها و… اشاره کرد.
واحد خرید شرکت فولاد خوزستان وظیفه تامین نیاز کالا و خدمات سایر بخش‌ها را بر عهده دارد. این نیاز توسط واحدهای مختلف خرید تامین می شود.
در حوزه خرید مواد اولیه و مصرفی تولید، شامل بارفلزی، الکترود، فروآلیاژها، نسوز و …..  بالغ بر ۸۰ درصد کالاها از داخل کشور تامین شده و تنها مواردی نظیر قطعات ویژه نسوز، برخی فروآلیاژها و سایر مواردی که نمونه مشابه داخلی ندارند از خارج کشور وارد می شوند.
در خرید قطعات و تجهیزات، سهم واردات بیشتر است. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز کارخانه به قطعات، در داخل تولید و مابقی از تامین کنندگان خارجی خریداری می‌شود.

تامین بیش از ۹۰ درصد خدمات مورد نیاز توسط واحدهای داخلی

بخش خرید شرکت فولاد خوزستان علاوه بر تامین کالا، وظیفه تامین خدمات بخش‌های مختلف مجموعه را نیز برعهده دارد. در حوزه تامین خدمات نیز اولویت با شرکت‌های توانمند داخلی است.
خوشبختانه حجم عمده‌ای از خدمات موردنیاز شرکت نیز قابلیت تامین توسط مجموعه‌های داخلی را دارند و همین امر سبب شده است تا در حوزه خدمات نیز نزدیک به ۹۰ درصد خرید، از تامین کنندگان داخلی انجام می‌گیرد.

برای تامین کالاهای استراتژیک خارجی، برنامه مدون داریم

البته با اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران طی سال جاری و برنامه ریزی جهت ذخیره سازی اقلام استراتژیک خارجی، تغییراتی در خصوص ثبت سفارش خریدهای خارجی حاصل شد و توازن درصد خریدهای یاد شده را تغییر داد. در نتیجه در حوزه مواد اولیه و مصرفی تولید، سهم واردات به ۴۰ درصد و درحوزه قطعات و تجهیزات به ۵۰ درصد افزایش یافت. گفتنی است در حال حاضر تامین کالاهای استراتژیک خارجی  برای تولید تا پایان سال ۹۸، برنامه‌ریزی شده است.

شناسایی شبکه‌ای از تامین کنندگان داخلی توانمند

اقدام بسیار موثری که در راستای حمایت از تامین داخل از ۳ سال پیش در شرکت فولاد خوزستان انجام شده است، راه اندازی پورتال تامین کنندگان به منظور شناسایی تامین کنندگان و سازندگان جدید از سرتاسر کشور و همچنین برگزاری استعلام الکترونیکی بوده است که به کلیه تامین کنندگان در سرتاسر کشور این امکان را می داد که با ثبت نام در پورتال و دریافت کدکاربری و رمز عبور و ارائه مستندات لازم جهت ارزیابی، در استعلام های مرتبط با زمینه کاری خود شرکت  کنند.
از سال ۹۵ تاکنون ۶۵۱ تامین کننده جدید از این طریق شناسایی و به لیست تامین کنندگان فولاد خوزستان اضافه شده است و همچنین بالغ بر ۵۰۰۰ استعلام شرکت فولاد خوزستان از این مسیر برگزار شده است.
دارا بودن این شبکه گسترده از تامین کنندگان توانمند در شرایط فعلی که بسیاری از فروشندگان و سازندگان به سبب نوسانات نرخ ارز و تغییرات مداوم قوانین، تمایلی به ارائه پیشنهاد قیمت نداشتند،  برای تامین پایدار مواد و قطعات در فولاد خوزستان بسیار راهگشا بوده است.