دلگرم حضور ۱۱ ساله‌ام در فولاد هرمزگان هستم

غلامرضا عبداللهي مدير اجراي پروژه‌هاي مهندسي
0
879

واحد پروژه‌های مهندسی شرکت فولاد هرمزگان وظیفه دارد تمامی طرح‌های پیشنهادی را بررسی کند و در صورتی که اجرای یک طرح لازم و امکان‌پذیر باشد، پس از انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد، آن را به مدیریت اجرا ارجاع دهد. این واحد بر نحوه عملیاتی شدن یک پروژه به‌طور مستمر نظارت و کیفیت کار را کنترل می‌کند تا در نهایت پروژه یادشده با بهترین کیفیت و به نحو مطلوب به بهره‌برداری برسد.

اجرای پروژه‌های شرکت فولاد هرمزگان برعهده واحد پروژه‌های مهندسی این شرکت است. این پروژه‌ها از بخش‌های مختلف شرکت پیشنهاد می‌شود. طرح پیشنهادی در بخش مدیریت طراحی مورد ارزیابی قرار گرفته و برآورد نیاز و مطالعات امکان‌سنجی روی آن‌ انجام می‌‌شود. پس از آن، نقشه اجرای پروژه تهیه می‌شود، قراردادها تنظیم و مناقصه برای انتخاب پیمانکار برگزار خواهد شد. درنهایت قرارداد به واحد اجرای پروژه‌های مهندسی تحویل و پیمانکار آن نیز معرفی می‌شود. تاریخ ابلاغ و مدت زمان اجرای این قرارداد نیز از دیگر مواردی است که در اختیار واحد اجرا قرار می‌گیرد تا متناسب با آن فعالیت خود را آغاز کند، ادامه دهد و به پایان برساند.
واحد اجرا در گام نخست، جلسه‌ آشنایی برگزار می‌کند و از پیمانکار و مشاور طرح دعوت به‌عمل می‌آید تا در آن نشست حضور یابند. در واقع واحد اجرا، مشاور و پیمانکار ۳ ضلع مثلث اجرای پروژه هستند.
در این جلسه از پیمانکار خواسته می‌شود برنامه زمان‌بندی برای اجرای پروژه ارائه دهد. پس از تحویل زمین، کار اجرایی آغاز خواهد شد. در مسیر اجرای این پروژه، فعالیت‌ها و اقدامات به‌صورت ماه به ماه و به‌طور مداوم بررسی و کنترل کیفیت می‌شود.

فولاد هرمزگان، تداعی‌گر ۱۱ سال خاطره

سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در پروژه ساخت فولاد هرمزگان آغاز کردم. آن سال، هنوز کارخانه‌ احداث نشده بود و پروژه یادشده در مرحله ارجاع قرار داشت. از آن زمان تا سال ۱۳۹۰ و راه‌اندازی کارخانه، در بخش نصب تجهیزات مشغول فعالیت بودم. پس از بهره‌برداری به قسمت تعمیر و نگهداری و پس از آن در سال ۹۶ در معاونت تکنولوژی و توسعه به واحد اجرای پروژه‌ها منتقل شدم.
در طول این سال‌ها، پیشرفت فولاد هرمزگان را از زمانی که یک طرح و محل کنونی کارخانه، زمین خاکی بود، به چشم دیده‌ام. بسیاری از افراد همچون من که آن زمان جذب شدند، هنوز در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. حضور چنین افرادی برای من مایه دلگرمی است و خاطرات بسیار شیرینی را تداعی می‌کند.
احداث کارخانه فولاد هرمزگان در بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت این شهر داشته است. شروع به‌کار این کارخانه از منظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهر اثرگذار بوده است. اکنون امید دارم اهداف چشم‌انداز توسعه این شرکت هرچه سریع‌تر محقق شود.
اجرای پروژه‌های توسعه نقش محوری در رشد و ارتقای کمی و کیفی محصولات دارد. اکنون با گذشت ۷ سال از آغاز راه‌اندازی شرکت فولاد هرمزگان، زمان توسعه آن فرارسیده است. توسعه به این معنی که افراد بیشتری در آن مشغول به کار ‌شوند و شهر به جنب‌وجوش بیفتد. با توسعه این شرکت در منطقه شاهد رشد خواهیم بود. بندرعباس شهری مهاجرپذیر است، نیروهای مهاجر برای کار وارد این شهر می‌شوند که رونق هرچه بیشتر اقتصادی آن را به همراه دارد.