شماره دوم فصلنامه گوهرسیرجان

شماره دوم فصلنامه گوهرسیرجان، تابستان 97، منتشر شد
0
859

 

شماره دوم فصلنامه گوهرسیرجان، بهار سال ۹۷ منتشر شد؛ در سرمقاله این شماره، ابوذر حلوایی پور مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی وصنعتی گل‌گهر نوشته است:

رسالت اصلی شرکت گل‌گهر به‌عنوان یک مجموعه معدنی و صنعتی، توسعه بخش معدن و صنعت و ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی است، اما باتوجه به نگاهی که در این مجموعه وجود دارد به‌دنبال آن هستیم تا به‌عنوان یک شرکت معدنی و صنعتی در فرهنگ جامعه نیز تاثیرگذار باشیم؛ زیرا معتقدیم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در یک جامعه باید متوازن با یکدیگر ایجاد شوند.

در سالیان گذشته، واژه‌های توسعه و اقتصاد دو جزء جدانشدنی بودند و هر زمان واژه توسعه به‌گوش می‌‌رسید، توسعه اقتصادی مدنظر بود و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه مردم بزرگترین نگرانی دولتمردان یک جامعه به‌شمار می‌آمد. با بزرگتر شدن جوامع، مشکلات اجتماعی پدید آمدند و جوامع را در معرض بحران‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دادند؛ در این زمان بود که مفهوم توسعه همه‌جانبه و متوازن مطرح شد و جوامع متوجه نقش مهم و تاثیرگذار توسعه فرهنگی و اجتماعی شدند، از این رو توسعه فرهنگی به تناسب توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گرفت. در ادامه، توسعه فرهنگی جوامع به‌قدری اهمیت یافت که آن را بر سایر جنبه‌های توسعه ازجمله علمی، سیاسی و اقتصادی مقدم دانستند. امروز می‌گویند جوامعی که ازنظر فرهنگی توسعه‌یافته‌تر هستند، سرعت بالاتری در توسعه سایر جنبه‌ها از جمله اقتصاد دارند.

روابط عمومی به‌عنوان یکی از بازوهای فکری و عملکردی شرکت که ارتباط مستقیمی با جامعه دارد، می‌تواند نقش موثری در توسعه فرهنگی ایفا کند. مدیریت روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و اهداف کلی مجموعه، توسعه فرهنگی در سطح شهرستان سیرجان را دنبال می‌کند. هرچند این روزها شاهد هستیم واژه توسعه فرهنگی زیاد به‌کار برده می‌شود و این واژه درحال تبدیل به شعاری پوپولیستی(عوام‌گرایانه) است؛ اما باید بگویم که مجموعه گل‌گهر همواره به‌دنبال دوری از شعارزدگی بوده و صحت این امر را در عمل ثابت کرده است. قصد داریم در زمینه توسعه فرهنگی نیز این‌گونه عمل کنیم و صداقت خود را در عمل نشان خواهیم داد.

در مدیریت روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، همواره به‌دنبال ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی فعالیت‌های صنعتی این شرکت هستیم و براساس نتایج این ارزیابی‌ها و باتوجه به نیازسنجی که در سطح شهرستان سیرجان انجام داده‌ایم، برای توسعه فرهنگی این شهرستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کرمان، بهشت معادن ایران است، ما در مجموعه گل‌گهر به‌دنبال آن هستیم تا سیرجان، قطب تولید سنگ آهن و مواد اولیه زنجیره تولید فولاد کشور را تبدیل به «بهشت فرهنگ ایران» کنیم. تحقق این امر باتوجه به ظرفیت‌‌های بالای فرهنگی که در سطح شهرستان سیرجان وجود دارد، فقط یک شعار نیست و رسیدن به آن امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است.

ازجمله اقدامات این مجموعه در راستای توسعه فرهنگی شهرستان سیرجان عبارت است از بهسازی تنها سینمای شهرستان، برگزاری نمایشگاه کتاب سیرجان، جشنواره‌های فرهنگی و طرح‌های متعدد در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در مدارس شهرستان سیرجان، حمایت از هنرمندان سیرجانیو رسانه‌های این شهرستان و…

یکی از افتخارات شهرستان سیرجان داشتن بالاترین تعداد رسانه‌های مکتوب در میان شهرستان‌های کشور است. تعداد رسانه‌های مکتوب شهرستان سیرجان از برخی مراکز استان‌های کشور نیز بیشتر بوده که این امر نشان از جایگاه ویژه مطالعه در میان مردم این شهر دارد. از آنجایی‌که عصر حاضر، قرن ارتباطات است و ارتباطات تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگی یک جامعه دارد؛ مدیریت روابط‌ عمومی گل‌گهر نیز حمایت از رسانه‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای توسعه فرهنگی، وظیفه خود می‌داند و همواره برآن اهتمام ورزیده است. از دیگر امور فرهنگی که در مجموعه گل‌گهر پیگیری می‌شود، انتشار نشریات داخلی است که امیدواریم بتوانیم از این طریق ارتباطی دو سویه با خانواده بزرگ گل‌گهر داشته باشیم و از نظرات تک‌تک این عزیزان در مسیر بهبود کار بهره بگیریم.

برای مطالعه مطالب این شماره، می‌توانید یکی از موارد زیر انتخاب کنید: