فولاد مسئولانه تر از گذشته در کنار مردم استان

غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان
0
852

توسعه صنایع مختلف به ویژه صنعت مادری همچون فولاد مزیت‌های متعددی را برای استان خوزستان و به‌ویژه شهر اهواز به همراه داشته است. حضور این صنایع، جایگاه این استان را در تولید ناخالص ملی ارتقا بخشیده و بر اهمیت و موقعیت استراتژیک خوزستان افزوده و نقش اثرگذاری در ایجاد موقعیت‌های شغلی بازی کرده است.
بدون شک جانمایی صحیح برای احداث صنایع اهمیت ویژه‌ای دارد و باید در اولویت قرار گیرد. استان خوزستان مزیت‌های متعدد و جاذبه‌های بسیاری برای جلب سرمایه‌گذاران به‌خصوص در حوزه صنعت فولاد دارد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استان خوزستان می‌توان به نزدیکی دریا و آب‌های آزاد اشاره کرد. همچنین باید افزود که این استان بیشترین میزان آب شیرین کشور (یعنی حدود ۳۰ درصد) را به خود اختصاص داده است. همچنین زمین‌های مسطح، مرز صادراتی، نزدیکی به بنادر به‌ویژه بندر امام خمینی(ره)، دسترسی به انرژی ارزان و امکان استفاده از راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی را باید از دیگر نقاط قوت این استان دانست.
چندین واحد فولادی در این استان مستقر شده‌اند که به نوعی مدیریت دولتی دارند. تجمیع این واحدها ضروری است؛ چراکه مدیریت واحد این کارخانه‌ها به بهبود عملکرد‌ آن ها منجر خواهد شد. این تجربه قبلا در اصفهان انجام گرفته و نتایج مثبتی هم به همراه داشته است. در حال حاضر این زنجیره پیوسته در خوزستان وجود ندارد و مشکلاتی را پدید می‌آورد. بنابراین با شکل‌گیری این زنجیره می‌توان سیاست‌های یک دستی را تدوین کرد و اقدامات مدیریتی را ارتقا بخشید که درنهایت زمینه‌های بهبود شرایط فراهم خواهد شد.
شرکت فولاد خوزستان طی ۲ سال اخیر، عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است. این شرکت توانسته با اقتدار در بازارهای بین‌المللی حضور یابد و سهم قابل توجهی از محصولات خود را صادر کند. این اقدام بدون شک قابل تقدیر است. بعد از آن بازسازی خطوط تولید و به تبع آن افزایش تولید در دستور کار این شرکت بوده است. رشد تولید زیر سقف نیز با مشارکت سایر فولادسازان کشور همچون فولاد شادگان دنبال شد که نتایج مثبتی را به‌همراه داشت.
فولاد خوزستان تعامل خوبی با استان برقرار کرده است و در حوزه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود، مسئولانه‌تر از گذشته عمل می‌کند؛ به‌طوری که تعامل بهتر و بیشتری را نسبت به مجموعه‌های استان پیدا کرده‌ که درنهایت به کاهش مشکلات منجر می‌شود. در چنین شرایطی تنها از این شرکت انتظار داریم تا با سرعت بیشتری درخصوص تجمیع با سایر واحدهای فولادی منطقه فعالیت کند و با جسارت و شجاعت بیشتری وارد عمل شود. از جمله مهم‌ترین این واحدها باید به شرکت‌های فولاد اکسین و گروه ملی اشاره کرد.
به‌عنوان استاندار خوزستان، هم‌اندیشی و چاره‌یابی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان خوزستان به‌خصوص شرکت فولاد خوزستان را از وظایف خود می‌دانم. این شرکت یکی از صادرکننده‌های نمونه و برتر استان و حتی کشور است. بنابراین ما رفع چالش‌های این شرکت را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم و پا به پای‌ آن ها در مشکلات حضور داریم. ما حامی صادرات هستیم و بر همین اساس اجازه نمی‌دهیم خللی در روند کار این مجموعه پیش آید و صادرات آن با مشکل مواجه شود.