مهندسی معکوس لازمـه توسعـه اقتصـادی

محمود زيدآبادي معاون مالي و اقتصادي شرکت معدني و صنعتي گلگهر
0
850

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، کمتر شرکت معدنی‌ای در مسیر تولید و توسعه طرح‌های خود، زیان ندیده است. در این میان، با وجود وسعت زیرمجموعه‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، این شرکت توانسته است بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، به‌خوبی بر شرایط تحمیل‌شده ناشی از ویروس ناشناخته کرونا فائق آید. تاثیر دو عنصر برون‌شرکتی تحریم‌ها و ویروس کرونا بر روابط تجاری بین‌المللی تنها موانع پیشِ‌روی تامین ماشین‌آلات مورد نیاز برای توسعه خطوط تولید و استخراج معادن است. لذا این شرکت، برای عبور از این موانع، به طور جدی به مدیریت مهندسی معکوس در شرکت‌های داخلی می‌اندیشد.

به منظور حفظ و کنترل روندهای اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای جلوگیری از زیان احتمالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، باید سیاست‌ها و برنامه‌های تولید سالانه محصولات به طور ویژه بر اساس شرایط شیوع کرونا طراحی و تدوین می‌شد. بدین منظور، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون تغییراتی در برنامه‌ریزی شیفت‌های مختلف تولید در مسیر عدم توقف تولید صورت گرفته است. بر اساس آمارهای شرکت، با رعایت حفظ فواصل اجتماعی، تمهیدات بهداشت فردی و تجهیزاتی و نهایتا تشدید روش غربال‌گری و شناسایی موارد مشکوک قبل از ورود به خطوط تولید، خوشبختانه عملکرد قابل قبولی در تولید وجود داشته و در مواردی میزان تولید افزایش هم یافته است. از طرف دیگر، انجام مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه بهداشت نیز در دستور کار قرار گرفته و در همین زمینه، کمک‌های ویژه‌ای از طرف مجموعه و شرکت‌های تابعه شده است.

ارتقای بهره‌وری، عامل جلوگیری از افت تولید و فروش در دوران کرونا

به منظور جلوگیری از افت تولید بر اثر شیوع ویروس کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل قرنطینه، استفاده از محدودیت‌های جزیره‌ای و تغییر در ساعت‌های تولید، برنامه‌ریزی‌ها طوری عملیاتی شد که شیفت‌های تولید به صورت مداوم مشغول به کار باشند و هیچ‌گاه شاهد توقف تولید نباشیم. یکی از ابزارهای مهم در این مورد، افزایش بهره‌وری نیروهای بومی تولید و همچنین حفظ آماده به کاری تجهیزات مورد استفاده در مجموعه بوده است. گاهی شرکت مجبور شد که حضور فیزیکی نیروها را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. با این حال و با رعایت موازین مدیریت زمان و استفاده از اصول بهره‌وری در شرایط بحرانی، میزان تولید بدون کمترین کاهش ادامه پیدا کرد. علاوه بر عدم افت تولید، شرکت در فروش کنسانتره و گندله رشد قابل توجهی کرد.

تحقق «جهش تولید» با مدیریت زمان و فعال‌سازی تجهیزات

از اواخر اسفندماه سال گذشته و پس از آشکار شدن تاثیرات مخرب ویروس کرونا در سلامت افراد و گسترش بسیار سریع آن، پروژه‌های توسعه نیز تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفتند. لذا تلاش بسیاری در این زمینه صورت گرفت تا فعالیت در کارگاه‌های مختلف ادامه یابد. البته این امر تحقق یافت و شرکت شاهد تعطیلی کارگاه‌ها نبود. متاسفانه به لحاظ کنترل و کاهش رفت‌وآمد کارکنان پروژه‌ها که از نقاط مختلف کشور هستند، روز به روز تاثیر مخرب ویروس کرونا مشهودتر می‌شد. از طرف دیگر، مسئله کنترل رفت‌وآمد بین‌شهری و در برخی از موارد، منع کامل آن، شامل تعطیلات نوروز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت، باعث شد که تقریبا در ۲۱ روز اول سال، پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت به طور کامل تعطیل شوند. از این تاریخ به بعد، به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آماده‌سازی و ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها و دفاتر ونیز قرنطینه ۴۸ ساعته، نیروها به‌تدریج وارد سایت شدند و در بدو ورود مورد آزمایش قرار گرفتند.
از جمله برنامه‌های حفظ و ادامه تولید در شرایط ویروس کرونا می‌توان به افزایش بهره‌وری ساعت کاری نیروهای تولید به‌ویژه بخش نیروهای بومی، مدیریت زمان و به‌کارگیری تجهیزات تولید، افزایش آماده به کاری تجهیزات تولید به منظور جبران کاهش حضوری نیروی انسانی، استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های دورکاری و تشدید روش‌های غربال‌گری و فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کرد.

با مدیریت مهندسی معکوسی که توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌گیرد، می‌توان مانع توقف توسعه در شرکت‌های معدنی شد

مولفه‌های کنترل تولید اقتصادی گل‌گهر در شرایط شیوع ویروس کرونا

یکی از برنامه‌های مهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه تحقق «جهش تولید» در شرایط ویروس کرونا تشکیل کمیته پیشگیری و مقابله با این ویروس به دستور مدیرعامل محترم جناب آقای ملارحمان، به منظور حفاظت از سلامت پرسنل در وهله اول و سپس جلوگیری از کاهش تولید و پیشگیری از آسیب به اقتصاد کلان کشور بوده است. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به  اجرای ۱۰۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد. البته موارد دیگری نیز در زمینه مقابله با ویروس کرونا برای رسیدن به جهش اقتصادی شرکت رعایت شده است و می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از

  1. اجرای کلیه دستورالعمل‌ها و ابلاغیات وزرات صمت به منظور پیشگیری از کاهش تولید در شرایط بروز بیماری کرونا؛
  2. به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های شرکت به منظـور تحقق اهداف تعییـن‌شده در سـال «جهش تولید» در شرایط شیوع ویروس کرونا؛
  3. تسریع و تسهیل در روند ثبت سفارش، خرید و پرداخت هزینه‌های مرتبط با اقلام و تجهیزات بهداشتی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛
  4. کمک‌های مالی نقدی و غیرنقدی به مراکز درمانی شهرستان و استان به عنوان کانون‌های تهدیدکننده شیوع بیماری در شرکت و منطقه گل‌گهر در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت؛
  5. نظارت بر عملکرد تمام پیمانکاران به منظور تامین هزینه‌ها.

به لطف خداوند متعال و با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه رعایت کلیه الزامات بهداشتی در شرکت، نتایج درخشانی در خصوص مهار بیماری و پایین آمدن میزان تاثیر ویروس کرونا بر روند تولید به دست آمده است. در ادامه نیز با تمام توان برای ایجاد اشتغال و توسعه طرح‌های کلان شرکت در مسیر تحقق «جهش تولید»، تلاشی مضاعف خواهیم کرد.

ضرورت توجه به تامین قطعات ماشین‌آلات معدنی در دوران تحریم

با توجه به روند رو به رشد تولید و فروش محصولات در این منطقه با وجود شیوع ویروس کرونا، پروژه‌های شرکت در موعد زمانی مقرر و طبق برنامه‌ریزی اولیه به بهره‌برداری کامل خواهند رسید. با این حال، عمده‌ترین مانع در روند فعالیت خطوط تولید، تامین قطعات ماشین‌آلات معدنی وارداتی در وضعیت تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا، آن هم در موعد مقرر است. امید می‌رود که با مدیریت مهندسی معکوسی که توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌گیرد، بتوانیم علاوه بر جلوگیری از توقف تولید در شرکت‌های معدنی، به افزایش تولید نیز بپردازیم.

افـزایش اشتغـال‌زایـی در سال «جهش تولید»

با توجه به اینکه عمده طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های زیرمجموعه گل‌گهر طی سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، قطعا شرکت‌های زیرمجموعه، با جذب نیروی انسانی، سطح اشتغال در شرکت‌ها را افزایش خواهند داد تا به نوعی از تاثیرگذاری نامطلوب شرایط تحمیل‌شده توسط این ویروس ناشناخته جلوگیری شود.