موفقیت یک انتخاب آگاهانــــه است

0
822

موفقیت یک مجموعه، انتخابی آگاهانه است که در سایه عملکرد مدیران حاصل می‌شود. هر مدیری در نیل به موفقیت و برای پاسخگو بودن، راه‌های فراوانی دارد، البته با مشکلات فراوانی نیز در این مسیر روبه‌رو خواهد شد اما مدیریت چیزی نیست جز شناخت رموز موفقیت سازمان، برنامه‌ریزی جهت ارتقای این مسیرها، برطرف کردن مشکلات، کاهش یا رفع موانع.  موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت با بررسی عملکرد دوران کاری وی روشن خواهد شد. بر همین اساس، نگاهی به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در دوران مدیریت جناب دکتر «خلج ‌طهرانی» انداخته‌ایم. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که این اقدامات در ۲ محور تعالی مجموعه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و ایجاد و تکمیل زیرساخت مناسب جهت خدمت‌رسانی به شرکت‌های این منطقه و همچنین جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران جدید انجام شده است.

بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز

در راستای تحقق اهداف یادشده، فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید. این پروژه در سایت میانی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و مساحتی حدود ۱۶ هکتار اجرایی شد. هدف از اجرای این پروژه، تولید ۲۳۵ مگاوات برق است. اجرای این پروژه را شرکت توسعه برق غدیر اکسین بر عهده گرفت. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز خرید تضمینی برق تولیدشده در این نیروگاه را بر عهده دارد. گفتنی است این پروژه در سال ۱۳۹۴ طراحی و در آذرماه ۹۷ فاز یک طرح به بهره‌برداری رسید. سوخت اصلی این نیروگاه، گاز طبیعی است. سرمایه‌گذاری فاز اول آن (یعنی بخش گاز) ۴۶میلیون یورو برآورد شده است.

خط انتقال گاز ۳۰ اینچ به نیروگاه سایت میانی

پروژه خط انتقال گاز ۳۰ اینچ، با هدف گازرسانی به نیروگاه هرمز اجرایی شد. مبلغ این قرارداد، ۴۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است. شرکت عمران‌سازان نیز اجرای آن را بر عهده دارد. راه‌اندازی این نیروگاه به ۱۰۰ هزار متر مکعب بر ساعت گاز به صورت شبانه‌روزی نیاز دارد. بر همین اساس، مقرر شده است تا گاز این مجموعه از خط ۵۶ اینچ هفتم سراسری و انشعاب ۳۰ اینچ آن به طول ۳۷ کیلومتر که تا ضلع شمال شرقی منطقه ویژه ادامه می‌یابد، تامین شود. در ادامه نیز با احداث خط لوله ۳۰ اینچی به طول تقریبی ۸۲۰۰ متر در داخل منطقه ادامه یابد.

سایت توسعه

سایت توسعه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، با هدف ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران بیشتر احداث شد. مساحت این سایت، ۳ هزار هکتار برآورد می‌شود. آماده‌سازی این منطقه شامل احداث جاده پیرامونی با طول ۴۳کیلومتر و همچنین دیوارکشی پیرامون آن، تاکنون اجرایی شده است. این اقدامات  به سفارش منطقه ویژه و توسط شرکت «سرریگ» بندر اجرایی شدند. شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل، مشاوره در اجرای پروژه بود. مبلغ قرارداد نیز ۷۷۰میلیارد ریال برآورد شد.
تکمیل زیرساخت‌های این منطقه، همچنان در دستورکار است. از جمله این اقدامات تکمیلی باید به تسطیح اراضی جهت واگذاری زمین‌ها، ایجاد پل ارتباطی جهت دسترسی به سایت شمالی، احداث کانال جهت جمع‌آوری آب‌های سطحی سایت توسعه، احداث جاده‌های شبکه راه‌ها و تاسیسات سایت توسعه اشاره کرد.

پیشرو در بهره‌وری

منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ارزیابی بهره‌وری سازمان ایمیدرو توانست مقام سوم را در میان فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کسب کند. کسب این مقام در سایه اقدامات انجام‌گرفته همچون بازنگری استراتژی منطقه، ارزیابی عملکرد کارکنان، بازنگری مدیریت فرآیندی و نظام نت (نگهداری و تعمیرات) و استقرار پورتال سازمانی فراهم شد.

تصویب طرح نظام پیشنهادات

نظام پیشنهادات در سال‌های گذشته اجرایی شده بود اما با موفقیت همراه نبود. با نظر مدیریت عامل، پس از بررسی دلایل فقدان موفقیت این طرح، مجددا اجرایی شد و به نتیجه رسید. پیشنهادات قابل توجهی دریافت شده که در مواردی به نتیجه هم رسیده‌اند.

کاهش محکومیت منطقه در پرونده‌های حقوقی

در سال‌های گذشته، پرونده‌های مهمی جهت احقاق حق و دفاع از این منطقه دنبال شده و به نتیجه رسیده‌اند. به‌عنوان نمونه می‌توان از اختلافات ملکی با سرمایه‌گذارانی اشاره کرد که نسبت به دریافت زمین اقدام کرده اما با گذشت زمان، سرمایه‌گذاری نکرده بودند. در این پرونده‌ها ابتدا به‌صورت مسالمت‌آمیز تلاش می‌شود تا قرارداد فسخ شود اما درصورتی که موضوع به‌صورت مسالمت‌آمیز حل‌وفصل نشود، منطقه موضوع را از مراجع قضایی پیگیری و زمین را به نفع بیت‌المال استرداد می‌کند. خوشبختانه در سایه سختگیری‌های انجام شده، پرونده‌های حقوقی به شدت کاهش یافته‌اند.

انعقاد قرارداد شرکت بناگستر

انعقاد قرارداد میان منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با شرکت بناگستر کرانه را باید از دیگر عملکردهای مثبت منطقه دانست. این قرارداد در خردادماه ۱۳۹۶ با عنوان تخلیه و صادرات انواع فرآورده‌های نفتی منعقد شد. در ادامه یک پست اسکله معدنی واقع در ضلع شرقی با حفظ کاربری فعلی در اختیار سرمایه‌گذار (بناگستر کرانه) قرار گرفت تا علاوه بر احداث خطوط انتقال و تجهیز اسکله، امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ مقیاس نفتی و صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم شود. این پروژه در ۱۲ ماه آماده و به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ مقیاس نفتی حمل و صادرات فرآورده‌های نفتی سنگین از جمله نفت کوره و فرآورده‌های نفتی سبک ازجمله نفتا در اسکله فولاد فراهم شد.

چهره ماندگار صنعت و تجارت

«حسن خلج‌طهرانی» مدیرعامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به عنوان چهره ماندگار صنعت و تجارت ایران انتخاب شد.  اجلاس چهره ماندگار صنعت و تجارت به همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و انجمن‌های مرتبط با هدف معرفی چهره‌های ماندگار صنعت و تجارت در سال ۱۳۹۶ پس از ارزیابی شاخص‌های ۷گانه مدیریت برگزار و به مدیران برگزیده کشور از طرف مرکز پژوهش و آموزش مدیریت ایران گواهینامه رسمی چهره‌های ماندگار اعطا شد. در پی انتخاب خلج‌طهرانی به عنوان چهره ماندگار صنعت و تجارت ایران، وی به عضویت افتخاری هیات علمی مرکز پژوهش و آموزش مدیریت ایران نیز درآمد.

خدمت ادامه دارد

جذب و انعقاد قرارداد با شرکت سرمایه‌گذاری انتخاب، حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی، توجه به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی،  تکمیل زیرساخت‌های ورزشی (احداث زمین تنیس، والیبال ساحلی، چمن مصنوعی فوتبال و انعقاد قرارداد با سالن‌های شهر بندرعباس جهت استفاده کارکنان)، رفع مشکلات حقوقی کارگران با بیمه درخصوص دریافت سختی کار و میزبانی دومین همایش مدیران عامل شرکت‌های تابعه ایمیدرو و … را باید از دیگر اقدامات انجام گرفته در ۲ سال اخیر و در منطقه ویژه  اقتصادی خلیج فارس دانست.