گذشته فولاد خوزستان عامل بالندگی نسل جدید

غلامرضا فروغی‌نیا مدیر مسئول
0
875

در حالی که ۴۰ سال از احداث یکی از مهمترین حلقه‌های صنعت فولاد کشور در کنار رود کارون و در شهر اهواز گذشته است، حالا می‌توان دریافت که جنوب کشور منطقی‌ترین جغرافیایی است که دارای توجیه اقتصادی  برای تولید در این راستاست. برخورداری از منابع آبی، ساحل گسترده و مرز بین‌المللی طولانی و نیروی کار ماهر و وجود صنعتگران از مهمترین ویژگی‌هایی است که می‌توان طرح‌های توسعه صنعت فولاد در این منطقه را در قیاس با بسیاری از نقاط کشور منطقی یافت.
هر چند که جنگ تحمیلی هشت ساله این منطقه را از فرآیند توسعه با وقفه‌ای نابهنگام مواجه ساخت و زیرساخت‌های زیادی را از بین برد اما پس از پایان جنگ باز هم توجیه اقتصادی تولید در این منطقه چنان  جذابیت داشت که شرکت فولاد خوزستان را در یک مقطع زمانی کوتاه در نوک پیکان توسعه قرار داد به گونه‌ای اینک به‌عنوان دومین تولید کننده مهم فولاد کشور در تارک این صنعت می‌درخشد.
شرکت فولاد خوزستان در آستانه ورود به دهه پنجم حیات  خود توانست حلقه‌های آغازین تولید خویش را به ویژه در تامین  کنسانتره سنگ‌آهن به مرزهای اطمینان بخشی هدایت  کند. به  گونه‌ای که با برخورداری از اکثریت سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی در منطقه سنگان حالا با فراغ بال می‌تواند رکورد‌های تولید را در دسترس  یابد.
همین روند را مدیریت فولاد خوزستان با کلنگ زنی طرح ۷/۱ میلیون تنی تولید آهن اسفنجی بیمه کرد و اگر در روزهای آینده فرآیند اتصال شرکت فولاد اکسین به هلدینگ فولاد خوزستان به سر‌انجام برسد، یقینا آینده نوید بخشی را می‌توان از مجموعه یاد شده به خوبی ملاحظه و در تاریخ ثبت کرد.
بی تردید افق آینده شرکت فولاد خوزستان با عبور از مرزهای ۸/۳ میلیون تن تولید شمش و اسلب و همچنین صادرات محصولات خود، دورنمایی امیدوار کننده برای این استان  ثروتمند خواهد بود.
اینک در آستانه ورود به پنجمین دهه حیات شرکت فولاد خوزستان، این ویژه نامه برخوردار از مباحث مختلف و از زوایای گوناگون جمع آوری و نشر یافته تا یکبار دیگر درک  کنیم که   شرکت فولاد خوزستان با برخورداری از مجموعه عوامل اقتصادی شامل سرمایه، نیروی انسانی منابع اولیه، تکنولوژی و مدیریت می‌رود تا دروازه های جدیدی از حیات خویش را فتح و تجربه  کند. یقینا نسل جدید با سربلندی می‌تواند کارنامه گذشتگان خویش را در این مجموعه با افتخار ورق زده و به آن ببالد.