گلگهر، معدنکاری مسئول است

محمد حاتمي معاون پشتیبانی شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
0
827

امروز واژه‌های معدنکاری مسئولانه و مسئولیت اجتماعی شرکتی بسیار به‌گوش می‌خورد. مفاهیمی که لازم است ابتدا تعریف مشخصی از آن ها ارائه شود و سپس شرکت‌ها براساس این تعاریف‌ مورد ارزیابی قرار گیرند. درهمین راستا خبرنگار «فصلنامه تخصصی گوهر سیرجان» به سراغ معاون پشتیبانی مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر رفت تا با تعریف ایشان از این واژه‌ها و نحوه اجرای چنین مفاهیمی آشنا شود. محمد حاتمی در این گفت‌وگو، معدنکاری مسئولانه را توجه به پیامدهای فعالیت در یک منطقه می‌داند و می‌گوید یک معدنکار مسئول برای جبران پیامدهای منفی فعالیت خود منتظر قوانین نیست. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

معدنکاری مسئولانه به چه معناست و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر چه میزان در راستای اجرای این مفهوم حرکت کرده است؟

معدنکاری مسئولانه یعنی اینکه استخراج منابع معدنی و انجام فعالیت صنعتی، فقط به قصد انتفاع، ثروت‌اندوزی و تنها یک فعالیت اقتصادی نباشد. درواقع یک معدنکار مسئول نمی‌تواند جدا از موضوع‌های اجتماعی و مردم حرکت کند و باید همواره آثار مثبت و منفی فعالیت اقتصادی خود را درنظر داشته باشد و برای جبران آثار منفی فعالیت خود، حتی بدون وجود هرگونه قانون و الزام، برنامه‌ریزی داشته باشد و درجهت آن حرکت کند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از ابتدای شکل‌گیری چه میزان به موضوع مسئولیت‌ اجتماعی توجه کرده است؟

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سابقه طولانی فعالیت معدنی دارد و مانند سایر شرکت‌های بزرگ در طول دوران فعالیت خود با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است. در برخی سال‌ها، بنا به شرایط و موقعیت، توجه به انجام مسئولیت اجتماعی در شرکت بیشتر و در برخی سال‌ها کمتر بوده است. در چندسال اخیر طبق نظر مدیران ارشد گل گهر توجه به انجام مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت گل‌گهر افزایش داشت؛ از دلایل این امر نگاه مدیران ارشد مجموعه و توجه آن ها به محیط پیرامونی و شهرستان سیرجان است. مدیران گل‌گهر معتقدند که باید درکنار فعالیت‌های معدنی و صنعتی به آثار اجتماعی فعالیت مجموعه نیز توجه کرد. درهمین راستا طی این چند سال مجموعه گل‌گهر به تعریف و اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سطح شهرستان سیرجان و مناطق اطراف اقدام کرده است.

آیا سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با صرف درصدی از درآمد شرکت در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی موافق و همراه هستند؟

به‌طور طبیعی هدف هر فردی از سرمایه‌گذاری در یک بنگاه اقتصادی به‌دنبال افزایش سود است و در کنار این امر الزامات قانونی مانند پرداخت مالیات، حقوق دولتی و… نیز وجود دارد که توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده و باید هر شرکتی درکنار جلب‌نظر و رضایت سهامداران خود، به این امور نیز توجه کند. سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شامل دو دسته سهامداران عام و خاص می‌شوند. سهامدار عام، مردمی هستند که از طریق بورس سهام شرکت را خریداری کرده‌اند و سهامدار خاص نیز شامل شرکت‌هایی می‌شوند که در قالب بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری در شرکت کرده‌اند. خوشبختانه، تمامی سهامداران شرکت گل‌گهر به اهمیت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی واقف هستند و تابه‌حال کمترین مخالفت و مقاومت را درباره این موضوع داشته‌اند. ضمن اینکه من معتقدم که توجه به انجام مسئولیت اجتماعی باتوجه به رضایتمندی عموم مردم، موجب ایجاد برکت و فزونی نیز خواهد شد.

مجموعه گل‌گهر به‌دنبال جلب اعتماد مردم با انجام پروژه‌های اثربخش است، نه شعار و تبلیغات. تمامی فعالیت‌هایی که توسط شرکت گل‌گهر در سطح شهرستان سیرجان انجام می‌شود، مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرد؛ یعنی بازخورد فعالیت‌های گوناگون شرکت گل‌گهر، از طریق مراجع مستقل و برون از مجموعه، ارزیابی و نتایج به مدیران ارشد و شورای سیاست‌گذاری اطلاع داده می‌شود.

آیا شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در تعریف پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خود چارچوب مشخصی دارد؟

در منطقه گل‌گهر شورای فرهنگی و اجتماعی تعریف و تاسیس شده که وظیفه سیاست‌گذاری و تعیین چارچوب‌ فعالیت‌های مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی را برعهده دارد. این شورا دارای شیوه‌نامه خاص مصوب مدیران ارشد منطقه گل‌گهر است که مراجع قانونی آن را تایید کرده‌اند و بیشتر فعالیت‌های اجتماعی شرکت براساس آن دنبال می‌شود. در این شیوه‌نامه رویکردهایی نیز برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی پیش بینی شده است.

شرکت گل‌گهر در تعیین مسئولیت اجتماعی، طرح‌هایی که بیشترین بهره‌وری در زمینه اشتغال، تغییر فرهنگ عمومی و اشاعه امیدواری به آینده را دارند، انتخاب می‌کند و سراغ فعالیت‌هایی که دارای متولی هستند یا از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شوند، نمی‌رود؛ یعنی این شرکت در انجام مسئولیت اجتماعی اقدام به اجرای پروژه‌هایی می‌کند که متولی ندارند یا متولی آن توان اجرای پروژه را ندارد. به‌عنوان مثال در زمینه طرح‌هایی مانند ساخت بیمارستان، راه‌آهن، تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و… دولت متولی امر است، اما به‌علت نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد امکان ورود به این طرح‌ها را ندارد؛ بنابراین شرکت گل‌گهر در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود به این طرح‌ها ورود می‌کند.

برخی فعالیت‌های هنری، اجتماعی و… نیز در سطح شهرستان متولی ندارد، به‌همین علت شرکت گل‌گهر وارد اجرای این طرح‌ها می‌شود. البته این شرکت فقط از طرح‌های فرهنگی و اجتماعی فاخر حمایت می‌کند.

نکته بعدی که شورای فرهنگی و اجتماعی گل‌گهر برای ورود شرکت به یک طرح در نظر می‌گیرد، حل یک مشکل اساسی از جامعه شهری یا روستایی و منطقه پیرامونی شهرستان سیرجان است؛ درواقع «فعالیت بدون هدف» و «فعالیت فقط برای فعالیت» در گل‌گهر تعریف نمی‌شود. نکته مورد اهمیت بعدی که شورای سیاست‌گذاری در تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت گل‌گهر درنظر می‌گیرد، تمرکز بر نیازهای سطح شهرستان سیرجان و سپس استان کرمان است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود، چه میزان در کسب رضایت عمومی مردم موفق عمل کرده است؟

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌هیچ عنوان تمایلی برای اینکه با اجرای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی در سطح شهرستان مطرح شود، ندارد. هرچند مردم شهرستان سیرجان از پروژه‌هایی که توسط شرکت گل‌گهر اجرا می‌شود مطلع هستند، اما شرکت برای مطرح شدن نام خود تلاشی نکرده است.

مجموعه گل‌گهر به‌دنبال جلب اعتماد مردم با انجام پروژه‌های اثربخش است، نه شعار و تبلیغات. تمامی فعالیت‌هایی که توسط شرکت گل‌گهر در سطح شهرستان سیرجان انجام می‌شود، مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرد؛ یعنی بازخورد فعالیت‌های گوناگون شرکت گل‌گهر، از طریق مراجع مستقل و برون از مجموعه، ارزیابی و نتایج به مدیران ارشد و شورای سیاست‌گذاری اطلاع داده می‌شود. براساس نتایج این ارزیابی‌ها، اعتماد مردم و فرهیختگان شهرستان سیرجان نسبت به فعالیت‌های شرکت گل‌گهر، افزایش یافته است. همین افزایش اعتماد سبب استقبال بیشتر مردم از برنامه‌های شرکت شده است. به‌عنوان مثال در جشنواره فرهنگی که سال گذشته توسط گل‌گهر برگزار شد، بیش از ۴۴هزار نفر از مردم شهرستان سیرجان شرکت کردند، که این میزان استقبال بسیار کم‌نظیر بود که نشان از اعتماد مردم سیرجان به گل‌گهر دارد.

خوشبختانه رویکرد مدیران ارشد شرکت گل‌گهر، حمایت از انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرستان است که چنین تفکری جای تقدیر و تشکر دارد. درحال حاضر در زمینه‌های زیادی در سطح شهرستان از شرکت گل‌گهر توقع دارند ورود کند و باوجود آنکه منابع شرکت محدود است، اما خوشبختانه در بسیاری از موارد ورود خوبی داشته که پیامدهای آن در سطح شهرستان مشهود است. جادارد از سهامداران شرکت برای خارج نکردن سود خود از این منطقه و سرمایه‌گذاری مجدد در آن تشکر کنیم که این اقدام زمینه افزایش اشتغال و رشد منطقه گل‌گهر را فراهم کرده است.