بسیار واضح است که برای رونق تولید و اشتغال‌زایی باید از خام‌فروشی مواد معدنی که در حقیقت ثروت کشور به‌شمار می‌روند، جلوگیری کرد. در این میان، پرسش اصلی این است که اگر مواد معدنی را به‌طور خام بفروشیم، بیشتر سود می‌کنیم و اشتغال کشور رونق می‌یابد یا اینکه آن‌ها را به محصولات گوناگون تبدیل کنیم؟ آیا خام‌فروشی سنگ‌آهن سودآورتر است، یا فرآوری و تبدیل آن به محصولات دیگر؟ در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همواره کوشیده با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای گام‌های مهمی در مسیر اشتغا‌ل‌زایی و ایجاد ارزش‌افزوده مواد معدنی کشور بردارد. افتتاح ۲۶ طرح مختلف شامل:

  • خط ذوب و ریخته‌گری به ظرفیت ۲/۱میلیون تن در سال
  • واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۲میلیون تن در سال
  • واحد بخار به ظرفیت ۱۶۰مگاوات و …

در ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۸، خود بزرگ‌ترین گواه بر این مدعا است. بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌طور جدی و هدفمند دنبال خواهد شد؛ به‌طوری که تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۱۵ طرح توسعه‌ای دیگر از سوی این شرکت به بهره‌برداری خواهد رسید.

در چند سال گذشته، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن کشور، به‌منظور حفظ ارزش سرمایه و سود بلندمدت و افزایش و رونق تولید در کشور، پروژه‌های متعدد توسعه‌ای را در زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف، فرآوری، تکمیل زنجیره تولید فولاد و … تعریف کرده که برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی نیز در حال اجرا هستند. اگرچه اجرای بسیاری از این پروژه‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است، اما باید دانست که این امر، تداوم توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید را به‌دنبال دارد و سبب ارتقای جایگاه جهانی ایران در صنایع معدنی و فولاد در منطقه و جهان خواهد شد. البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که اگرچه سرمایه‌گذاری از ارکان اصلی و انکارناپذیر توسعه است، اما فاکتورهایی مانند نیروی انسانی و مدیریت نیز جایگاه ویژه و نقش بسزایی در توسعه دارند. خوشبختانه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در هر سه زمینه موفق و توانمند ظاهر شده است. برای تداوم توسعه اقتصادی واحدهای معدنی و صنعتی کشور، فعالان این بخش‌ها باید بیش از پیش به طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری اهمیت دهند. بخشی از این سرمایه را می‌توان از سود حاصل از پروژه‌های بهره‌برداری‌شده تامین کرد، اما به‌طور قطع این سرمایه برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای کافی نبوده و برای تسریع در اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌ها باید به سمت جذب سرمایــه‌های داخلی و خارجی حرکت شود. پر واضح است که منابع داخلی محدود است و برای انجام طرح‌های توسعه‌ای باید از منابع خارجی نیز کمک گرفت.
در ادامه طرح‌های توسعه‌ای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سه بخش طبقه‌بندی‌شده «افتتاح‌شده در چند سال گذشته»، «افتتاح‌شده در سال ۱۳۹۸» و «طرح‌های آتی» معرفی خواهند شد.

طرح‌های افتتاح‌شده در چند سال گذشته

  • پروژه خطوط کنسانتره: خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره گل‌گهر که هم‌اکنون در مجموع با ظرفیت اسمی ۶ میلیون تن مشغول به فعالیت هستند، زمینه افزایش تولید را برای شرکت گل‌گهر فراهم کرده‌اند. خطوط ۵ و ۶ کنسانتره گل‌گهر در بهار سال ۱۳۹۴ آماده راه‌اندازی شده و در تیرماه همان سال به بهره‌برداری رسیدند. خط ۷ تولید کنسانتره نیز در شهریورماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.
  • کارخانه گندله‌سازی شماره ۲: کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ گل‌گهر با هدف تحقق چشم‌انداز توسعه گل‌گهر با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۵ میلیون تن گندله در سال ۱۳۹۵ آغاز به‌کار کرد و در سال ۱۳۹۶ موفق به تولید ۵ میلیون و ۱۳۷هزار تن محصول شد.
  • پروژه خط یک تولید آهن اسفنجی (شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر): شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به‌عنوان شرکتی هم‌گروه با شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌منظور تولید سالانه ۳میلیون تن ورق فولادی شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر دارای ۲ واحد احیای گوهر و کوثر است. واحد گوهر با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ۱۳۹۴ و واحد کوثر با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. پروژه کوثر از اواسط سال ۱۳۹۳ آغاز و ۶ ماه زودتر از موعد مقرر عملیاتی و اجرا شد.
  • پروژه خط یک تولید آهن اسفنجی (شرکت جهان فولاد سیرجان): شرکت جهان فولاد سیرجان از دیگر شرکت‌های منطقه گل‌گهر است که در چند سال گذشته واحد احیا مستقیم آن راه‌اندازی شد.
  • خطوط یک و دو تولید کنسانتره( شرکت سنگ آهن گهرزمین)‌: خطوط یک و دو تولید کنسانتره با هدف افزایش ایجاد و تولید ارزش‌افزوده در سال ۱۳۷۳ با ظرفیت تولید ۴میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن .
  • پروژه واحد سنگ‌شکنی شرکت گهرزمین: این پروژه به‌منظور تغذیه ۵ خط کنسانتره، هر کدام به ظرفیت ۲ میلیون تن کنسانتره در سال با سرمایه‌گذاری افزون بر ۶۲ میلیون یورو و با ظرفیت تولید ۱۵میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.
  • پروژه واحدهای گازی نیروگاه گل‌گهر: این پروژه به‌منظور تامین برق مورد نیاز بخشی از طرح‌های توسعه گل‌گهر تعریف شده است. بلوک یک نیروگاه مشتمل بر دو واحد گازی و یک واحد بخار است. پروژه احداث واحدهای گازی در سال ۱۳۹۲ آغاز شده که واحد گازی شماره یک آن در تیر ماه سال ۱۳۹۵ و واحد گازی شماره ۲ در مرداد ماه همان سال به بهره‌برداری رسید.

طرح‌های افتتاح‌شده در سال ۱۳۹۸

آبان سال ۱۳۹۸ نیز ۲۲ طرح به‌‌طور هم‌زمان با افتتاح کارخانه تولید فولاد آهن اسفنجی، واحد  بخار نیروگاه و خط یک ذوب و ریخته‌گری افتتاح شدند که جزئیات آن‌ها در جدول شماره یک آورده شده است.

  • احداث واحد خردایش شماره ۲، یکی از پروژه‌های کلیدی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای تامین سنگ شکسته خطوط کنسانتره است. امور اجرایی پروژه از مهرماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در مهرماه سال ۱۳۹۸ این پروژه به بهره‌برداری رسید.
  • از دیگر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در مجموعه گل‌گهر، واحد بریکت سرد شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان است. ظرفیت تولید این کارخانه ۱۲ تن در ساعت با استفاده از نرمه آهن اسفنجی، چسب سیلیکات سدیم و آهک است. شروع عملیات اجرایی این واحد زمستان ۱۳۹۴ بود. این پروژه با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پایان سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.
  • آهن‌اسفنجی در منطقه گل‌گهر در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان تولید می‌شود، اما با توجه به مزایای کوره تونلی و نیازی که به این روش وجود داشت، شرکت کاویان‌گهر سیرجان که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است، مسئول ایجاد ۲ واحد کوره تونلی با ظرفیت تولید سالانه ۷۰ هزار تن آهن‌اسفنجی برای شرکت گل‌گهر شد. بدین‌ترتیب شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موفق به ساخت نخستین واحد تولید آهن‌اسفنجی به روش کوره تونلی در کشور در سال ۱۳۹۸ شده است. این کوره تونلی ۲۰۶ متر طول و ۴/۳ متر عرض دارد که ۴/۳۴ متر آن از ابتدای کوره منطقه پیش‌گرم، ۱۳۵ متر آن منطقه احیا و ۶/۳۶ متر منطقه خنک‌کاری است.
  • کارخانه ذوب و ریخته‌گری ۲/۱ میلیون تنی تولید شمش فولاد شرکت جهان فولاد فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است. برای احداث این کارخانه ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ریالی و ۱۰۰میلیون یورو هزینه ارزی برآورد شده است.

میزان کل اعتبار تخصیص داده شده (ریالی و ارزی) برای راه‌اندازی پروژه‌های افتتاح شده در سال ۱۳۹۸ در نمودار یک آورده شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود میزان اعتبار کل تخصیص داده شده برای پروژه‌های افتتاح شده در سال ۱۳۹۸ در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر حدود ۸۵۰۰۰ میلیارد ریال است که توجه بالای مسئولان این شرکت به اهمیت راه‌اندازی طرحی توسعه‌ای در منطقه را آشکار می‌کند.

طرح‌های آتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

طرح‌های موردنظر بهره‌برداری شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در آینده را می‌توان در سه بازه زمانی «تا پایان سال ۱۳۹۸»، «در سال ۱۳۹۹» و «تا سال ۱۴۰۰» مورد بررسی قرار داد. طرح‌های یادشده از دیدگاه ظرفیت تولید، مقدار، قیمت کل، سرمایه‌گذاری ریالی، سرمایه‌گذاری ارزی، پیش‌بینی زمان بهره‌برداری و درصد پیشرفت قابل بررسی هستند.

الف- طرح‌های مورد بهره‌برداری تا پایان سال ۱۳۹۸

طرح‌های مورد بهره‌برداری تا پایان سال ۱۳۹۸ شامل موارد زیر بوده که درصد پیشرفت آن‌ها تا پایان آبان ۱۳۹۸ محاسبه شده است.

  • واحد خردایش شماره ۲ و ناحیه انبار خطی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ظرفیت افزون‌بر ۱۵ میلیون تن در سال، سرمایه‌گذاری ریالی ۸۹۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی ۷۴/۱۰ میلیون یورو در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. درصد پیشرفت این پروژه، بیش از ۹۰ درصد است.
  • کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن از جمله مصرف‌کننده‌های اصلی آب در مجتمع گل‌گهر هستند. در حال حاضر مقدار قابل‌توجهی آب در جریان باطله «تر» این کارخانه‌های وجود دارد که با توجه به پیشرفت امروزه تکنولوژی، قابلیت بازیابی و بازچرخانی یافته‌اند؛ بنابراین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طرح احداث تیکنر HRT را در دستور کار قرار داده است. این پروژه از محل سرمایه‌گذاری ریالی به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شده و در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. حجم باقیمانده از این پروژه ۳۰ درصد برآورد شده است.
  • پروژه پایل دوم سنگ‌آهن شکسته و نصب ریکلایمر گل‌گهر با سرمایه‌گذاری ارزی ۲/۱ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۲۷۰ میلیارد ریال که تا پایان آذرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. با توجه به تامین اعتبار مناسب این پروژه، درصد پیشرفت آن به حدود ۹۰ درصد رسیده است.
  • پروژه بریکت سرد با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن در سال که برای نخستین‌بار در جهان در حال اجراست، ازسوی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با اعتبار ارزی معادل ۸/۲ میلیون یورو و اعتبار ریالی معادل ۷۵۰ میلیارد ریال در دست ساخت است که پس از تکمیل ۱۰ درصد باقیمانده پروژه در اسفندماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.
  • کارخانه گندله‌سازی ازسوی شرکت گهر زمین با ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون تن، سرمایه‌گذاری ارزی ۹۸ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۱۳/۲ هزار میلیارد ریال در دی‌ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. درصد پیشرفت این پروژه ۹۵ درصد گزارش شده است.
  • تولید بریکت سرد به روش کوره تونلی برای تولید در مقیاس‌های کوچک مناسب و اقتصادی است زیرا از مواد اولیه با کیفیت متغیر استفاده می‌شود. برای تولید می‌توان از سنگ آهن با عیار پایین و تقریبا بدون محدودیت در میزان عناصر مضر مانند گوگرد، زغال حرارتی و نامرغوب با درصد خاکستر زیاد استفاده کرد. این پروژه فاقد اعتبار ارزی بوده و اعتبار آن از محل سرمایه‌گذاری ریالی به ارزش ۱۵/۲ هزار میلیارد ریال تامین می‌‌شود. در صورت تخصیص به‌موقع اعتبار تعریف شده، ۴۰درصد باقیمانده این پروژه تا اسفند سال جاری تکمیل خواهد شد.
  • عمده‌ترین مصرف فروآلیاژها در صنایع فولادسازی و ریخته‌گری است که در این بین آلیاژهای سیلیسیوم و منیزیم از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. آلیاژ سیلیسیم شامل فروسیلیسیم و سیلیکون‌متال است که مهم‌ترین نقش آن در تولید فولاد خام و اکسیژن‌زدایی است. برای تولید هر تن فولاد بین ۳ تا ۵ کیلوگرم از این ماده مورد نیاز است. با نگاهی به افق ۱۴۰۴ (تولید ۵۵ میلیون تن فولاد)، کشور فقط برای استفاده در صنایع فولاد، به ۲۴۰ هزار تن فروسیلیسیم نیاز خواهد داشت که از این میزان ۲۵ هزار تن مورد نیاز طرح‌های فولادی مجموعه شرکت‌های فولادساز گل‌گهر (توسعه آهن و فولاد و جهان فولاد) است. کارخانه فروسیلیسیم ۷۵ درصد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اعتبار ریالی ۳/۱ هزار میلیارد ریال از طرح‌های در دست اجرای شرکت است که در اسفند سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
  • طرح انتقال کارخانه هماتیت (استفاده از باطله‌های قدیمی کارخانه کنسانتره) ازسوی شرکت کاویان‌گهر سیرجان، با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن در سال و سرمایه‌گذاری ارزی ۴/۶ میلیون ریال و سرمایه‌گذاری ریالی ۹/۱ هزار میلیارد ریال که در اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه، ۸۰ درصد گزارش شده است.
  • اجرای ۱۵ کیلومتر خط لوله انتقال آب از مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی به سایت آبی گل‌گهر با سرمایه‌گذاری ریالی ۱۴۵ میلیارد ریال که در اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه ۶۵ درصد است.
  • عملیات اجرایی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی شهید احمد کاظمی سیرجان به ظرفیت ۴۹۲ مگاوات در سال ۱۳۹۲ آغاز شد. واحد گازی این نیروگاه نیز در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و در این مرحله، بخش بخار آن به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات مورد بهره قرار گرفت. این نیروگاه ازسوی شرکت گهر انرژی سیرجان با سرمایه‌گذاری ارزی ۲۸۰ میلیون ریال و سرمایه‌گذاری ریالی ۲۰۰ میلیارد ریال با پیشرفت بیش از ۹۵ درصد در اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. هدف از اجرای این طرح، تامین بخش عمده‌ای از ۱۴۳۳ مگاوات برق مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است.
  • پست ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه سیرجان در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار مشتمل بر دو ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت ازسوی شرکت گهر انرژی سیرجان در مراحل انتهایی احداث است. این پست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پست‌های انتقال کشور وظیفه انتقال انرژی تولیدی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی گهران به شبکه سراسری و صنایع پایین‌دست (اعم از صنایع فولادی و غیره) را بر‌عهده دارد. این پست با اعتبار ریالی ۸۴۲ میلیارد ریال در آذرماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.
  • در طرح انتقال آب خلیج‌‌فارس به صنایع جنوب کشور که سال ۱۳۹۲ آغاز شده، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۳۴ درصد، مس سرچشمه ۳۳ درصد، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین ۱۰ درصد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۲۲ درصد سهامدار هستند. گفتنی است که این پروژه در دو بخش اجرا می‌شود، به‌گونه‌ای که در بخش اول، آبگیری از خلیج‌فارس و شیرین‌سازی ازسوی شرکت مهندسی توسعه آب آسیا و در بخش دوم ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال از سایت شیرین‌سازی بندرعباس تا سیرجان، مس سرچشمه، اردکان یزد و چادرملو حدودا به طول ۹۷۵ کیلومتر اجرا می‌شود. طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب کشور با دبی ۴ مترمکعب بر ثانیه و مجموع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی ۲۸۲۶۰ میلیارد ریال با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد در اسفند سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
  • فاز صفر و یک پروژه آب‌شیرین‌کن بندرعباس با حجم سرمایه‌گذاری ارزی ۱۹۱ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۵/۱۴ هزار میلیارد ریال با ظرفیت ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز ازسوی شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در دست اجراست. اگرچه تا آبان‌ سال ۱۳۹۸ میزان پیشرفت پروژه ۵۵ درصد بوده، اما با توجه به تخصیص اعتبار لازم، پیش‌بینی می‌‌شود تا پایان اسفند سال جاری واحد اول این پروژه به بهره‌برداری برسد.

ب- طرح‌های مورد بهره‌برداری در سال ۱۳۹۹

طرح‌های مورد بهره‌برداری در سال ۱۳۹۹ شامل موارد زیر است که درصد پیشرفت آن‌ها تا پایان آبان ۱۳۹۸ محاسبه شده است.

۱- افزایش ظرفیت تولید خطوط کنسانتره طرح‌های توسعه خطوط ۵، ۶ و ۷، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که با ظرفیت تولید سالانه ۱/۲ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ریالی ۸/۱ هزار میلیارد ریال در آذرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه ۲۵ درصد است.

۲- با توجه به پیشرفت صنعت فولاد و مسیر پیش‌روی بازار آن، بالا بردن کیفیت محصول می‌تواند به‌عنوان برگ برنده‌ای در رقابت با سایر فعالان این عرصه و مهم‌تر از آن حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی با ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات باشد. این مهم مسیری است که سرلوحه فعالیت مدیریت ارشد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار گرفته است. هدف اصلی این پروژه بهبود کیفیت محصولات خط چهارم کارخانه تولید کنسانتره و تبدیل آن به کنسانتره پلیت‌فید (نرمه) با ظرفیت ۵/۲ میلیون تن در سال است. این پروژه با سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی به ترتیب ۲۹ میلیون یورو و ۶۹۲ میلیارد ریال، قرار است اسفندماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

۳- اجرای فاز ۲ پروژه احداث واحد آبگیری و فیلتراسیون باطله خطوط کنسانتره طرح توسعه (خطوط ۵، ۶ و ۷) با ظرفیت ۷۲۰ تن بر ساعت، اعتبار ارزی ۸/۱۸ میلیون یورو و اعتبار ریالی ۴۷۷ میلیارد ریال که در خردادماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

۴- پروژه احداث کارخانه فولادسازی و نورد توسط شرکت آهن و فولاد گل‌گهر که در حال حاضر در مراحل اولیه اجرا با پیشرفت ۳۵ درصدی قرار دارد. از آنجایی‌که این پروژه فاقد اعتبار ریالی است، در صورت تامین اعتبار ارزی آن که ۱۵۵ میلیون یورو در نظر گرفته شده، در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

۵- احداث خط ۳ کارخانه کنسانتره ازسوی شرکت گهرزمین با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون تن در سال، سرمایه‌گذاری ارزی ۶۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۱۰۰۰ میلیارد ریال که در خردادماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه ۶۰ درصد است.

۶- احداث جاده از منطقه گل‌گهر به سمت بزرگراه بندرعباس به طول ۳۷ کیلومتر که در تیرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه ۸۵ درصد و اعتبار تخصیص‌یافته به آن ۱۷۵میلیارد ریال است. این مسیر به طول ۳۷ کیلومتر، موجب کاهش حدود ۶۰ کیلومتری مسیر گل‌گهر به مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس خواهد شد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت و هزینه حمل و نقل مواد معدنی و صنعتی از گل‌گهر به بندر شهید رجایی را به‌دنبال خواهد داشت.

۷- ساخت بیمارستان فاطمه‌الزهرا گل‌گهر با سرمایه‌گذاری افزون ‌بر ۱/۲ هزار میلیارد ریال که در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه ۵۰ درصد است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توجه به حوزه سلامت را جزء وظایف خود در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت به کارکنان و شهروندان می‌داند و این مسیر را با جدیت دنبال خواهد کرد.

ج- طرح‌های مورد بهره‌برداری شرکت تا سال ۱۴۰۰

عناوین پروژه‌های در نظر گرفته شده برای بهره‌برداری در سال ۱۴۰۰، شامل؛ افزایش ظرفیت کارخانه‌های گندله‌سازی شماره ۱ و ۲، پروژه سولفورزدایی از گازهای خروجی کارخانه گندله‌سازی، ایجاد واحد خردایش در معدن و حمل پیوسته مواد از معدن شماره یک، احداث کارخانه گندله‌سازی ازسوی شرکت معدنی و صنعتی گوهر فرزانگان خرامه و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر سیرجان در فاز یک است. میزان کل اعتبار ارزی و ریالی در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی این پروژه‌ها، حدود ۴۷ هزار میلیارد ریال است.