گلگهر به قدرت تکنولوژیک منطقه تبدیل خواهد شد

جلال سلیمان‌نژاد مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل
0
865

جهان صنعتی امروز بر حقایقی تکیه می‌کند که اولویت نخست آن تکنولوژی است. فقدان تکنولوژی در بستر صنایع و معادن رقابت‌پذیری در بازار بین‌المللی را به حداقل کاهش می‌دهد. این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که در صورت عدم دسترسی به تکنولوژی پیشرفته، بسیاری از شرکت‌های معدنی بزرگ از رقابت در سطح جهان بازمی‌مانند. در جهان امروز، دیدگاه بلندمدت و صرف هزینه در بخش R&D (واحد تحقیق و توسعه) دو شرط اساسی کسب دانش و تکنولوژی پیشرفته به حساب می‌آیند. شرکت گل‌گهر در این مورد سرآمد است و در زمینه دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته و به‌روز، دستاوردهای قابل توجهی داشته است. بر اساس چشم‌انداز دهه آینده تا سال ۲۰۳۰، استراتژی این شرکت در بخش تکنولوژی مواد اولیه فولاد کشور بر بومی‌سازی با پیش‌شرط کاهش بهای تمام‌شده محصول استوار است.
ایران در رده کشورهای معدنی دنیا قرار دارد و بخش معدن، با داشتن ظرفیت و پتانسیل قابل توجه، می‌تواند در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی نقش مهمی ایفا کند و سهم درآمدهای غیرنفتی را در تولید ناخالص ملی بهبود بخشد. در این میان، نقش شرکت‌های معدنی در ایجاد ارزش افزوده، سودآوری و خلق ثروت حائز اهمیت است. مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار برای این شرکت‌ها رقابتی شدن تولید، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش سود بیشتر و توسعه کسب‌‌‌وکار است. تکنولوژی، به عنوان یکی از پارامترهای اصلی، در مولفه‌های فوق بسیار اثرگذار است. امروزه بدون توجه به کسب تکنولوژی پیشرفته، امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی وجود ندارد. بنابراین، با توجه به ماهیت کار در شرکت‌های معدنی بزرگ، اهمیت تکنولوژی دوچندان و انکارناپذیر است.

تکنولوژی، رکن جهان امروز

در جهان امروز، روش‌های متنوعی برای ایجاد و انتقال تکنولوژیِ به‌روز و پیشرفته وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها بستگی به عواملی همانند وضعیت تکنولوژی در صنعت مورد نظر، نیازها،‌ توانمندی‌ها و ضعف‌های موجود در صنعت مورد بررسی، وضعیت تکنولوژی در سایر کشورهای دنیا، استراتژی‌های هر کشور و… دارد. مهم‌ترین مولفه انتقال تکنولوژی، روش قرارداد است؛ به این مفهوم که بر اساس خرید تکنولوژی به صورت یکجا و کلید در دست، علاوه بر خرید حق امتیاز از صاحب تکنولوژی، انتقال تکنولوژی از طریق روش ایجاد صنایع مونتاژی، تامین از بیرون، آموزش و تحصیل توسط صاحب تکنولوژی و یا روش‌های دیگر، قرارداد انتقال تکنولوژی منعقد می‌شود. سایر مولفه‌های انتقال تکنولوژی نیز در سایه روش قرارداد تعیین می‌شوند.

توجه گل‌گهر به تکنولوژی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد در کشور و به منظور حفظ رقابت‌پذیری محصولات داخلی به‌خصوص در سطح بین‌المللی، توجه ویژه‌ای به تکنولوژی پیشرفته و به‌روز داشته است و همچنان نیز دارد. در این زمینه می‌توان به تکنولوژی تولید گندله از کنسانتره «پلت‌فیدی» بدون استفاده از آسیاب‌ها در کارخانه گندله‌سازی اشاره کرد که مصرف انرژی مورد نیاز در این شرکت را کاهشی چشمگیر داده است. از سوی دیگر، به دلیل استفاده نکردن از آسیاب‌ و کاهش هزینه نت، بهای تمام‌شده گندله تولیدی نیز رو به کاهش است.
از آنجا که بیشترین هزینه تولید محصولات معدنی در بخش معدن صرف می‌شود، طرح استفاده از نوار نقاله و سنگ‌شکن موبایل (IPCC) در معادن منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر در دستور کار قرار گرفته است. با عملیاتی شدن این امر، پیش‌بینی می‌شود که هزینه استخراج سنگ‌آهن از معادن گل‌گهر تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، در کنار راهکارهایی همانند بهبود تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و تکنولوژی‌های مورد استفاده در فرایند تولید، می‌توان به استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اشاره کرد.

بومی‌سازی ماشین‌آلات در گل‌گهر

یکی از دستاوردهای مهم در زمینه ماشین‌آلات معدنی، داخلی‌سازی دامپتراک است که برای گل‌گهر ۳۰ میلیون یورو و برای کشور ۱۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت. برنامه مرکزی برای بومی‌سازی دامپتراک، تولید انبوه و استقرار آن در خطوط تولید پس از تایید فنی و قیمتی نمونه نخست آن است.
بومی‌سازی دامپتراک، به عنوان یک نیاز اساسی و مهم در بخش صنعت و معدن، برای نخستین بار در کشور و زیر نظر شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر عملیاتی می‌شود. هدف این پروژه، که با همکاری واحد تحقیقات به عمل می‌آید، رسیدن به خودکفایی در زمینه تامین دامپتراک در کلیه خطوط داخلی تولید در کشور است.
هزینه و کیفیت دو عامل مهم‌ در انتخاب بِرندها به عنوان پایه مهندسی معکوس در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به حساب می‌آیند. واحد مهندسی ساخت داخل، به عنوان یک واحد فناورانه، تلاش دارد تا ضمن تامین تجهیزات به‌روز و پیشرفته برای رفع موانع پیشِ‌روی مجموعه در چشم‌انداز ۲۰۳۰، میزان رضایتمندی از کیفیت تولید محصولات معدنی را افزایش دهد. همچنین مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در این روندِ روبه‌رشد، امکان تحقق افق عملیاتی پروژه‌های فناورانه را تسهیل و تسریع می‌کند.

یکی از دستاوردهای مهم در زمینه ماشین‌آلات معدنی، داخلی‌سازی دامپتراک است که برای گل‌گهر ۳۰ میلیون یورو و برای کشور ۱۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت. برنامه مرکزی برای بومی‌سازی دامپتراک، تولید انبوه و استقرار آن در خطوط تولید پس از تایید فنی و قیمتی نمونه نخست آن است.

هوش مصنوعی و کاهش هزینه تولید

بسیاری از وظایفی که مدیران و کارشناسان میانی شرکت‌ها بر عهده دارند از طریق سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته و به‌ویژه «هوش مصنوعی» قابل انجام است و در نتیجه توجه به هوش مصنوعی، هزینه‌ شرکت‌های معدنی و صنعتی کاهشی چشمگیر خواهد یافت. ضمن آنکه در صورت استفاده از کامپیوتر، علاوه بر بالا رفتن سطح دقت و صحت وظایف مذکور، زمان مورد نیاز برای تحلیل داده‌ها نیز کاهشی چشمگیر می‌یابد. بدین منظور، واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گـل‌گهـر، با همـراهی و همیاری یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، در حال بومی‌سازی و توسعه سیستم کنترلی آسیاب‌های گندله‌سازی است که پس از عملیاتی شدن آن، تولید گندله، هم به لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی، بیش از پیش بهبود خواهد یافت.

روش جوینت ونچری در انتقال تکنولوژی

بر اساس چشم‌انداز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای سال ۲۰۳۰، استراتژی این شرکت در بخش تکنولوژی مواد اولیه فولاد کشور بر اساس بومی‌سازی و با پیش‌شرط رعایت بهای تمام‌شده تعریف شده است. به عبارت دیگر، شرکت معدنی و صنعتی  گل‌گهر ابتدا تکنولوژی مورد نظر را ارزیابی می‌کند و سپس، در صورت اثبات اینکه امکان دستیابی به تکنولوژی مورد نظر توسط متخصصان داخلی با هزینه مناسب و قابل رقابت امکان‌پذیر است، کسب دانش تکنولوژی مورد نظر را در دستور کار قرار می‌دهد. اما در صورتی که هزینه کسب دانش تکنولوژی مورد نظر بالاتر از حدود پیش‌بینی‌شده باشد، رویکرد جوینت ونچری با یک صاحب تکنولوژی معتبر در دستور کار قرار می‌گیرد. قرارداد جوینت ونچر یا قرارداد مشارکت انتفاعی یکی از پرکاربردترین قراردادهای بین‌المللی در حوزه تجارت محسوب می‌شود که به نوعی قرارداد مشارکت و همکاری میان دو طرف مورد معامله است. این قرارداد به گونه‌ای تنظیم می‌شود که طرفین قرارداد بر طبق آن، انجام فعالیت خاصی را به صورت مشارکتی بر عهده می‌گیرند و با دخالت فعالانه در موضوع مورد نظر، در سود و زیان آن نیز سهیم می‌شوند.
کسب دانش و صاحب تکنولوژی شدن ابتدا یک پروسه زمان‌بر و هزینه‌بر است که در صورت استمرار طی پروسه‌ای بلند‌مدت، منجر به بازگشت هزینه‌ یا سرمایه‌ می‌شود. بنابراین وجود دیدگاه بلند‌مدت و صرف هزینه در بخش R&D (واحد تحقیق و توسعه) دو شرط مهم و اساسی در زمینه کسب دانش تکنولوژی به حساب می‌آیند. نگرش و استراتژی غالب در صنایع داخل کشور، کوتاه‌مدت است. این مسئله عملا دستیابی به تکنولوژی پیشرفته در داخل کشور را با موانع بسیاری مواجه کرده است.
از سوی دیگر، بستن قرارداد جوینت ونچر با یک صاحب تکنولوژی، هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه، روشی میانبر است که با توجه به سایه تحریم‌ها، چالش‌های متعددی برای تحقق آن در داخل کشور وجود دارد. با این حال، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ تصمیم به تغییر دارایی‌های خود از حالت فیزیکی به دانشی گرفته و به این منظور، بودجه پژوهشی مجموعه را افزایش داده است.
همان‌طور که در ابتدا گفته شد، مهم‌ترین مولفه حفظ یک شرکت معدنی در مقیاس شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بازار جهانی، بهای تمام‌شده محصولات آن شرکت است. از سوی دیگر، مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر بهای تمام‌شده محصولات، تکنولوژی و توسعه آن است. بنابراین، با تحقق چشم‌انداز «گل‎گهر۲۰۳۰»، نه‌تنها بهای تمام‌شده محصولات کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کاهش می‌یابد، بلکه مهم‌ترین شرط رقابت در بازار بین‌المللی نیز پایه‌گذاری می‌شود.


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/kankash2/public_html/wp-content/themes/rubik/inc/libs/single_core.php on line 656

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/kankash2/public_html/wp-content/themes/rubik/inc/libs/single_core.php on line 657

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/kankash2/public_html/wp-content/themes/rubik/inc/libs/single_core.php on line 658