گلگهر در اجرای اقتصاد مقاومتی موفق بوده است

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو
0
828

در تمام دنیا ذخایر معدنی، نقش به‌سزایی در تولید و اقتصاد کشورها دارند، اما متاسفانه در کشور ما طی سال‌های گذشته توجه چندانی به نقش معادن در اقتصاد و تولید نشده بود، ولی خوشبختانه طی چندسال اخیر به دلیل تغییر رویکرد و تلاش برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، شاهد افزایش توجه به بخش معدن و جایگاه واقعی آن در تولید و بهبود فضای اقتصادی کشور هستیم. در همین زمینه «فصلنامه تخصصی گوهر سیرجان» برای مشخص شدن نقش معادن در اقتصاد مقاومتی به گفت‌وگو با رئیس هیات عامل ایمیدرو نشست. مهدی کرباسیان می‌گوید، حدود ۳سال پیش طرح اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک سیاست جدید برای مقابله با بحران‌های موجود در کشور مطرح شد. طرحی که براساس آن می‌توان با تکیه بر نیروهای جوان و کارآمد داخلی و همچنین نظارت بر سیاست‌های پولی و مالی، اقتصاد کشور را سامان بخشید. در این میان بحث نقش معادن در اجرای اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شد، وی معتقد است منابع معدنی ضمن ایجاد پشتوانه قوی برای سرمایه‌گذاری می‌تواند نقش به‌سزایی نیز در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به‌نظر جنابعالی معادن به‌ویژه معادن بزرگ، چه نقشی در اقتصاد کشور و رفع بحران‌های اقتصادی دارند؟

کشور ما دارای مزایایی مانند وجود ذخایر عظیم انرژی شامل نفت و گاز و همچنین منابع طبیعی غنی مانند ذخایر معدنی است. از آنجاییکه سایه سیاست و اقتصاد نفتی در طول ۸۰ سال گذشته بر کشور سایه افکنده است، در نتیجه سایر بخش‌ها ازجمله بخش معدن رشدی که لازم بوده را پیدا نکرده‌اند؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که معادن می‌توانند اثر قابل توجهی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور به‌جا بگذارند. با توجه به اینکه معادن فناپذیر هستند، در نتیجه حضور این منابع را باید شانس بزرگی برای کشور و مردم دانست. اگر بتوان از این معادن استفاده کرد، هم در توسعه کشور اثرگذار خواهد بود و هم اشتغال ایجاد می‌کند و در نهایت نیز در تولید ناخالص داخلی بسیار موثر خواهد بود. معادن بزرگ باتوجه به ویژگی‌های خود می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند، در نتیجه در اقتصاد ملی موثرتر هستند و نقش آن‌ها در اقتصاد کشور چشمگیرتر است و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

به‌نظر جنابعالی توسعه بخش معدن و افزایش سهم این بخش در توسعه اقتصادی کشور به چه عواملی نیاز دارد؟

توسعه معادن نیازمند الزاماتی است، نخستین و مهم‌ترین الزام مورد نیاز، توجه ویژه به بخش اکتشاف است. خوشبختانه با شروع دولت یازدهم، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اقدام به انجام فعالیت‌های اکتشافی کرد و در حدود ۲۵۰ هزار کیلومترمربع از کشور، فعالیت اکتشافی انجام داد که در ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع آن، عملیات اکتشافی مقدماتی همچون ژئوفیزیک هوایی و پایش زمینی انجام گرفت. رسیدن به ۴۰۰ محدوده امیدبخش، نتیجه این عملیات اکتشافی بود؛ البته درنهایت نیز ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع از این محدوده‌ها آزادسازی شد، یعنی در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گرفته است تا به بخش خصوصی واگذار شوند. همچنین برای ۴۰۰ محدوده امید بخش نیز بنا داریم که مزایده‌هایی انجام دهیم که ادامه عملیات اکتشافی در این مناطق به بخش خصوصی واگذار شود تا برای استخراج و فرآوری اقدامات لازم صورت گیرد.

ازجمله اقدامات مثبتی که در حوزه معادن بزرگ مانند معادن منطقه گل‌گهر، سنگان، چادرملو و سایر معادن بزرگ کشور انجام شد عبارت بود از اضافه شدن، ۵۰۰ میلیون تن ظرف ۲ سال گذشته به ذخایر سنگ آهن کشور. به‌عنوان مثال سازمان ایمیدرو با کمک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اقدام به انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۱۲ هزار کیلومتر مربع در منطقه سنگان کرد که با نتایج به‌دست آمده از محدوده‌های امیدبخش این منطقه حدود ۲۰۰ میلیون تن به ذخایر سنگ آهن کشور اضافه شد.

منطقه گل‌گهر نیز یکی از مناطق امیدبخش معدنی کشور است که باید فعالیت‌های اکتشافی بسیار وسیعی در آن صورت گیرد. این منطقه دارای ۶ آنومالی معدنی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، معادن گل‌گهر ۴، ۵ و ۶ را به شرکت گل‌گهر، میدکو و ماهان با محوریت گل‌گهر واگذار کرده است. در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی در این مناطق با سرعت بسیار خوبی در حال اجرایی شدن است و بهره‌برداری از معادن گل‌گهر ۴ و ۵ نیز آغاز شده است. همچنین فعالیت‌های اکتشافی در آنومالی ۷ و ۸ و ۹ گل‌گهر و سایر معادن این منطقه که عملیات اکتشافی در آن‌ها توسط سازمان ایمیدرو آغاز شده بود طبق تفاهم‌نامه‌ای به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر واگذار شد و اقدامات اکتشافی توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این منطقه درحال انجام است. در حال حاضر فعالیت اکتشافی در این معادن با سرعت در حال انجام بوده و امید می‌رود که این عملیات اکتشافی به نتایج مطلوبی برسد و پشتوانه تامین ماده اولیه مورد نیاز در منطقه باشد و نتایج مطلوبی برای آینده این شرکت به‌همراه داشته باشد.

توسعه معادن نیازمند الزاماتی است، نخستین و مهم‌ترین الزام مورد نیاز، توجه ویژه به بخش اکتشاف است. خوشبختانه با شروع دولت یازدهم، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اقدام به انجام فعالیت‌های اکتشافی کرد.

به‌نظر جنابعالی در سال‌های اخیر معادن بزرگی مانند معدن گل‌گهر چه میزان در تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، سودآوری و اقتصاد کشور اثرگذار بوده‌اند؟

برای مشخص شدن نقش معادن در اقتصاد کشور در چند سال اخیر باید نگاهی به آمارهای این بخش بیاندازیم، طی چندسال گذشته در منطقه سنگان، ساخت
۹ کارخانه کنسانتره و گندله آغاز شد که این واحدها طی ۴ سال اخیر به بهره‌برداری رسیده یا در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید، اخیرا ۲ واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون تن، و یک واحد  ۵/۲ میلیون تنی کنسانتره نیز در این منطقه افتتاح شد. به بهره‌برداری رسیدن این واحدها مسلما نقش به‌سزایی در افزایش اشتغال، تولید و اقتصاد این منطقه و کشور داشته و درکنار این موارد موجب رشد اقتصادی این منطقه محروم و خوشحالی مردم خواهد شد. چنین اتفاقاتی در بسیاری دیگر از نقاط کشور نیز رخ داده است. یکی از مناطق معدنی موفق کشور، منطقه گل‌گهر است و همانگونه که در جریان هستید، در بهمن سال جاری پروژه‌های متعددی در این منطقه متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های زیرمجموعه آن با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح رسمی شد. همچنین این مجموعه پروژه‌های دیگری نیز در دست اجرا دارد که به امید خدا در سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. بنابراین چنین موفقیت‌هایی طی چندسال اخیر در سطح کشور زیاد صورت گرفته و زمینه ایجاد اشتغال را در این مناطق و کل کشور فراهم آورده و البته افزایش تولید ناخالص ملی را نیز به دنبال خواهد داشت. همچنین به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها  موجب نزدیک‌تر شدن به توازن در زنجیره تولید فولاد کشور از سنگ آهن به کنسانتره، گندله و نهایتا آهن اسفنجی و فولاد شده است. ایجاد توازن در زنجیره تولید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در نهایت می‌تواند به تولید بهتر، بیشتر و توسعه صادرات منجر شود.

به‌نظر شما مدیران شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور برای توسعه هرچه بیشتر و افزایش سهم خود در تولید باید به چه نحوی عمل کنند؟ جنابعالی عملکرد مدیران این مجموعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای اینکه اثرگذاری بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور بیشتر شود باید سیاست‌گذاری‌ها و تعیین اهداف کلی یک مجموعه به‌درستی تعریف و تبیین شوند. مسلما در سیاست‌گذاری و تعریف مناسب اهداف یک مجموعه، وجود مدیران کاربلد، سالم و اعضای هیات مدیره هماهنگ بسیار کمک کننده و عامل پیشرفت یک مجموعه خواهد بود و قطعا باید پذیرفت که نقش مدیریت در همه حوزه‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصاد، صنعت و معدن بسیار مهم است. نتایجی که در این چندسال شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کسب کرده بسیار راضی‌کننده و همراه با موفقیت بوده است؛ این نتایج مسلما ناشی از عملکرد مناسب مدیران این مجموعه و تلاش تمامی پرسنل زحمت‌کش آن بوده است و امیدواریم شاهد تداوم چنین نتایجی در این مجموعه و سایر معادن و صنایع معدنی کشور باشیم.