منطقه ویژه خلیج فارس فرصتی طلایی برای اقتصاد هرمزگان

احمد مرادي نماينده استان هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي
0
454

مناطق ویژه اقتصادی، با ایجاد بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی، می‌توانند نقش بزرگی در ارتقای سطح معیشت مناطق اطراف خود ایفا کنند. به این ترتیب، زمانی که رونق اقتصادی در جامعه‌ای ایجاد شود، آن جامعه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز مسیر روشن‌تری را پیشِ‌روی خود مشاهده می‌کند. در این راستا با احمد مرادی، نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگو کرده‌ایم. وی معتقد است که اگر منطقه ویژه خلیج فارس در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای ایجاد رونق و «جهش تولید» در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه منطقه حرکت کند، دیر یا زود شاهد تبدیل شدن این منطقه به قطب اقتصادی کشور خواهیم بود و این مهم با ایجاد ارتباط دوسویه بین این منطقه و مردم استان هرمزگان تسریع و تسهیل خواهد شد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

عملکرد منطقه ویژه خلیج فارس را در زمینه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی برای مردم آن منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فقرزدایی همیشه باید مهم‌ترین دغدغه مسئولان باشد. فقر و مشکلات اجتماعی ناشی از آن جزو مسائل اساسی مردم در استان هرمزگان و به‌خصوص مناطق روستا‌نشین آن به حساب می‌‌آید. خوشبختانه منطقه ویژه خلیج فارس، با ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش از گذشته تا به حال، نشان داده است که پتانسیل و توانایی حل این مسائل مهم منطقه‌ای را دارد؛ خدمت‌رسانی این نهاد مهم و اثرگذار در دوران سخت اقتصادی طی برهه‌های مختلف بر مردم استان هرمزگان پوشیده نیست. تسریع اجرای پروژه‌های منطقه ویژه خلیج فارس در راستای بهبود شرایط اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی در مناطق مختلف استان باعث حل مشکلات اقتصادی بسیاری از مناطق محروم، ازجمله روستاها، خواهد شد. ما می‌دانیم که اگر رونق اقتصادی به کشور و به‌خصوص به برخی مناطق محروم استان هرمزگان بازگردد، بدون تردید شاهد جامعه‌ای بانشاط و پویا خواهیم بود. بنابراین به عنوان نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، در راستای تحقق این امر، آمادگی لازم را برای همکاری با منطقه ویژه خلیج فارس به منظور تسهیل مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی داریم و امیدواریم که منطقه ویژه خلیج فارس، همچون سال‌های گذشته، در سال «جهش تولید» نیز بتواند جهش مناسبی را برای اشتغال‌زایی و ایجاد رونق اقتصادی در استان هرمزگان ایجاد کند.
یکی از موارد درخشان در کارنامه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس طی مدت اخیر، عملکرد مناسب و سریع در زمینه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. خوشبختانه، همچنان‌که استاندار محترم هرمزگان بارها بر عملکرد مثبت منطقه ویژه تاکید کرده‌اند، ما نیز در ایام شیوع ویروس کرونا شاهد رشادت‌ها و کمک‌های مردمی منطقه ویژه خلیج فارس بودیم که این امر همبستگی نهادهای مختلف با مردم استان هرمزگان را نشان می‌دهد. به دلیل جاذبه‌های گردشگری بکر استان هرمزگان، همزمان با شیوع ویروس کرونا و پیش از آغاز ایام نوروز، بسیاری از مسافران نوروزی به این استان آمدند که البته بر شیوع بیشتر ویروس کرونا در مناطق مختلف استان دامن زد. خوشبختانه نهادها و سازمان‌های مختلف، از همان ابتدای شیوع این ویروس، هرکدام به سهم خود به‌خوبی برای مقابله با آن تلاش کرده‌اند که از این میان، منطقه ویژه خلیج فارس، با کمک‌های مالی‌اش در این زمینه، متولی خدمات خوبی به مردم منطقه شد.

مشارکت مردمی در طرح‌های صنعتی منطقه ویژه خلیج‌فارس، علاوه‌ بر تسریع در امور اجرایی و عملیاتی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی، تا حد زیادی می‌تواند به‌همبستگی اجتماعی، به‌خصوص در سطح استان هرمزگان، منجر شود

نقش منطقه ویژه خلیج فارس را در اشتغال‌زایی و فقرزدایی در آن منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وقتی از تسهیل شرایط در راستای ایجاد اشتغال و فقرزدایی صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که منطقه ویژه خلیج فارس یکی از دارایی‌های مهم استان هرمزگان برای حل مسائل و مشکلات چالش‌برانگیز به حساب می‌آید. اگر پرسش اصلی این باشد که منطقه ویژه خلیج فارس در زمینه رونق و جهش اقتصادی منطقه، به‌خصوص مناطق محروم استان، چند درصد نقش دارد، حتما خواهیم گفت که می‌تواند نقشی ۱۰۰ درصدی در تغییر شرایط موجود اقتصادی ایفا کند. ظرفیت‌های مختلف و متنوع این نهاد می‌تواند پیش‌زمینه تحول اقتصادی به منظور اشتغال‌زایی برای ساکنان این استان باشد. انتظار ما از منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در موضوع اشتغال‌زایی به طور ویژه بر بومی‌گرایی امر اشتغال متمرکز است. در واقع، هر قدر بتوان افراد بومی منطقه را از وجود یک دستگاه بزرگ و مهم همچون منطقه ویژه خلیج فارس منتفع کرد، بدون تردید رسالت این منطقه بهتر انجام شده است؛ البته این منطقه تاکنون در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است.
صنایع معدنی حاضر در منطقه ویژه، اسکله آبی با ظرفیت بالا و عملکرد موثر این منطقه در حوزه اجتماعی، سه حلقه متصل‌اند که منطقه ویژه خلیج فارس می‌تواند با تمرکز و توجه ویژه بر آن‌ها، نبض اقتصادی منطقه را به‌خوبی در دست بگیرد و رونقی دوچندان به اقتصاد آن ببخشد.
باور ما بر این است که ظرفیت منطقه ویژه خلیج فارس برای بهره بردن از تجارت از طریق آب‌های آزاد بسیار زیاد است و اگر این پتانسیل به طور کامل فعال شود، این منطقه می‌تواند در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس سهم زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص دهد که این مهم برابر با جهش اقتصادی استان و در نهایت کشور خواهد بود.

چشم‌انداز منطقه ویژه برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه چگونه است؟

با توجه به عملکرد این منطقه طی چند سال اخیر و همچنین پتانسیل‌های آن، چشم‌انداز و آینده روشنی برای آن در بلندمدت پیش‌بینی می‌شود. نباید فراموش کنیم که نمایندگان این منطقه در مجلس، در کنار مدیریت منطقه ویژه خلیج فارس، باید توان خود را برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی‌شان به کار بگیرند تا موجبات ارتقای سطح کیفی معیشت مردم منطقه را فراهم آورند؛ یکی از راه‌های تحقق این مهم، ایجاد محلی امن برای سرمایه‌گذاری مردمی است. باید به این نکته توجه داشت که منطقه ویژه خلیج فارس علاوه بر اینکه فضای مساعدی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است، برنامه‌هایی را نیز برای افزایش جذب سرمایه داخلی در دستور کار دارد. قطعا مشارکت مردمی در طرح‌های صنعتی منطقه ویژه خلیج فارس، علاوه بر تسریع در امور اجرایی و عملیاتی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی، تا حد زیادی می‌تواند به همبستگی اجتماعی، به‌خصوص در سطح استان هرمزگان، منجر شود.
باید توجه داشت، زمانی که صحبت از سرمایه می‌شود، فقط سرمایه مالی مقصود نیست؛ مهم‌ترین سرمایه‌ای که می‌توان از آن بهره برد و از آن طریق به ارزش افزوده بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری مالی رسید، نیروی انسانی است. یکی از پتانسیل‌های موجود در کشور ما نیروی انسانی است که از عوامل موفقیت کشور در شرایط تحریم به حساب می‌آید. تربیت و آموزش نیروی انسانی بومی و منطقه‌ای یکی از مسئولیت‌های اجتماعی منطقه ویژه خلیج فارس محسوب می‌شود که این امر در چند سال اخیر تا حدودی محقق شده است. آموزش و بهره‌گیری از نیروی متخصص بومی نه‌تنها به اشتغال‌زایی و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی استان کمک زیادی خواهد کرد، جذابیتی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان حاضر در منطقه ویژه خلیج فارس نیز محسوب خواهد شد.
منطقه ویژه خلیج فارس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در زمینه‌های مختلف صنعتی و تجاری دارد که اگر برای تحقق رونق و «جهش تولید» در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه منطقه، به‌درستی و به‌موقع فعال شوند، این منطقه به مرکز امن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بدل می‌شود. تجمیع سرمایه، صنعت و تجارت در یک نقطه به معنای شکل‌گیری یک قطب اقتصادی خواهد بود که این مهم با ایجاد ارتباط دوسویه بین این منطقه و مردم استان هرمزگان تسریع و تسهیل خواهد شد.